2011.02.04

GB: Plannen (en weten dat je moet plannen) zorgt voor hogere cijfers

Het maken van een planning helpt je om betere studieresultaten te behalen. Het stellen van “deadlines” is daar een belangrijk onderdeel van. Als je over drie maanden een toets hebt, kun je de voorbereiding daarvan het best spreiden over die maanden. Dit zorgt er voor dat je niet twee dagen van te voren nog nachten moet doorhalen om te leren. De Amerikaanse professor Dan Ariely heeft een interessant onderzoek gedaan naar deadlines. Hij toonde aan dat plannen werkt, maar dat studenten hiervan wel overtuigd moeten zijn, voordat ze bereid zijn om te plannen.

Hij deed een experiment bij een aantal groepen met studenten die hij begeleidde. De cursus die zij volgden, duurde drie maanden en gedurende die drie maanden moesten ze drie werkstukken schrijven. Er waren drie groepen en zij kregen allemaal een andere deadlines:

  • De eerste groep mocht helemaal zelf weten wat ze wilden doen. Als de drie werkstukken maar af waren na drie maanden.
  • De tweede groep werd gevraagd om zelf een aantal deadlines te zetten. Ze mochten er voor kiezen om de deadlines allemaal op laatste dag te stellen, maar het werd hun aangeraden om ze over de maanden te verspreiden. Als ze de deadlines eenmaal gesteld hadden, waren ze wel bindend. Dus te laat inleveren, betekende dan een lager cijfer.
  • De derde groep kreeg deadlines. Zij moesten het eerste werkstuk aan het eind van de eerste maand inleveren, het tweede werkstuk aan het eind van de tweede maand enzovoort.

Zoals je je misschien wel kunt voorstellen, scoorde de eerste groep het slechtst, de tweede groep iets beter en de derde groep het best. Wat kunnen we daar nu uit opmaken?

Planning maakt je studieresultaten beter

De groep die helemaal geen planning had, maakte de slechtste werkstukken. Zij spaarden inderdaad alle toetsen op tot het laatste moment en dat blijkt geen goede methode. Ze misten de zelfdiscipline om uit zichzelf al eerder aan de slag te gaan.

Weten dat je moet plannen maakt je studieresultaten beter

De studenten die hun eigen deadlines mochten stellen, haalden even hoge cijfers als de mensen die deadlines kregen opgelegd. Of je deadlines zelf opstelt of dat anderen ze opstellen lijkt dus niet veel uit te maken. Het verschil is echter dat sommige mensen die hun eigen deadlines stelden, deze heel onhandig opstelden. Zij dachten dat ze de deadlines niet nodig hadden en stelden ze daarom bijvoorbeeld allemaal in de laatste week. Dit waren degenen die er voor zorgden dat hun groep lager scoorde dan de derde groep die de deadlines opgelegd kreeg.

Voordat we beginnen met plannen, moeten we er dus van overtuigd zijn dat plannen helpt. Opvoeders en docenten kunnen er dan ook niet snel genoeg aan beginnen om dit aan scholieren duidelijk te maken.

Robert Haringsma van het Instituut voor Positieve Psychologie doet onderzoek en geeft trainingen op het gebied van zelfvertrouwen en zelfdiscipline.

19:37 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: gastbericht, plannen, planning, zelfdiscipline | |

2011.01.23

Infobesitas

to post or not to post that is the questionOnlangs kwam ik op een website het begrip Infobesitas tegen (vraag me niet meer de welke, we worden oud). Het werd gebruikt in de context van de grote informatiestroom die kinderen en jongeren tegenwoordig te verwerken krijgen. Via internet en slimme telefoontoestellen zijn ze voortdurend aanwezig op sociale netwerken zoals Facebook, Netlog, ..., internetdagboeken en websites. Ze staan ook voortdurend met elkaar in contact. Niets willen missen en erbij willen horen: het puberbrein is gevoelig voor dit soort prikkels en nieuwe technologie stimuleert het.

Als ik soms studentencursussen zie, heb ik het gevoel dat deze Infobesitas zich hier ook meester van gemaakt heeft. Vaak met als verantwoording: de volledigheid van het plaatje. Of dit altijd even zinvol is, is nog maar de vraag. Zinvol of niet, wat er nog te vaak ontbreekt zijn de nodige strategieën om in deze informatiestroom orde en structuur te brengen. En de nodige kritische zin om het essentiële van het overbodige te onderscheiden.

Lessen leren studeren zullen hier ook de nodige vaardigheden moeten bijbrengen. Misschien zijn deze lessen zelfs niet voldoende en moet er een heus vak Mediageletterdheid in het (Vlaamse onderwijs) worden ingevoerd. Lees trouwens ook maar eens het artikel uit 1997 dat onder de cartoon verborgen zit.

14:40 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | |

2010.12.19

Over herhalen

Herhalen doe je om verschillende redenen:

  • Je controleert of je de leerstof begrijpt.
  • Je legt verbanden tussen de verschillende onderdelen. Zo zie je hoe alles in elkaar past.
  • Je frist zaken die je (bijna) vergeten was weer op.
  • Je versterkt hetgeen je al leerde.
  • Je spoort hiaten in jouw kennis op en werkt ze weg.

Er zijn ontelbaar veel manieren om te herhalen. Het minst effectief is het steeds weer herlezen van de leerstof. Het meest effectief is herhalen als je actief met de leerstof werkt, zodat ze betekenis voor je krijgt:

  • Je gebruikt het geleerde om een vraag te beantwoorden of om een probleem op te lossen dat je voordien nog niet onder de knie had.
  • Je bewerkt het geleerde tot een grafiek of een tabel.
  • Je vat de leerstof samen onder verschillende thema's en zet ze op steekkaarten.
  • Je bespreekt het geleerde met iemand anders.
  • Je legt verbanden tussen de verschillende delen van de leerstof. Je zoekt overeenkomsten en tegenstellingen.
  • Je onderzoekt verschillende theorieën.

De volgende tips helpen je bij het herhalen in functie van een test of examen:

  • Begin lang genoeg op voorhand te herhalen.
  • Stel een schema op. Verlies geen tijd met het steeds opnieuw te herschrijven.
  • Ga op zoek naar oude testen en examens. Probeer de vragen ervan te beantwoorden.
  • Zorg dat je de hoofdpunten van de leerstof, de belangrijkste voorbeelden en bewijzen op voorhand hebt gevonden. Op een examen kan je immers niet alles opschrijven.
  • Bereid je voor op vragen die verbanden leggen tussen verschillende onderdelen van de leerstof.
  • Bereid je voor op ongebruikelijke vragen of invalshoeken.
  • Herhaal liever kort en frequent in plaats van éénmalig en lang.

Bron

http://www.palgrave.com/skills4study/studyskills/exams/re...

16:20 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: herhalen, hoger onderwijs, secundair onderwijs | |

2010.12.12

Door me te concentreren brengen mijn inspanningen veel meer op

Concentratie: wat is dat eigenlijk? Als je geconcentreerd bent dan ben je alleen maar bezig met wat je aan het doen bent, met wat je hoort. Je hoort niet meer wat er rondom jou gebeurt, je zit aan niets anders te denken, je droomt niet over iets anders. Denk maar eens wat er met jou gebeurt als je een zeer spannend boek leest of een moeilijk videospelletje speelt.

De volgende dingen wijzen er meestal op dat je jouw concentratie kwijt bent:

  • Je begint te geeuwen.
  • Je denkt aan iets anders.
  • Je bent te lui om te noteren.
  • Je speelt met alles wat er op jouw bank te vinden is.
  • Je wordt zenuwachtig.
  • Je luistert niet naar degene die aan het woord is.
  • Je valt jouw buurman lastig.
  • Je zit te praten.
  • Je tekent.

Deze dingen kunnen het jou moeilijk maken om je te concentreren:

  • vermoeidheid
  • een luidruchtige omgeving
  • bepaalde soorten muziek
  • een idee dat door je hoofd gaat
  • een probleem waar je mee zit
  • hoofdpijn

Dit kan je helpen om je te concentreren:

  • Stel jezelf vragen over wat je aan het doen bent en beantwoord ze:
    • Waarover gaat het?
    • Wat moet ik precies doen?
  • Zoek uit wat er bij jou werkt:
    1. Zoek momenten uit waarop je wel geconcentreerd bent.
    2. Probeer te begrijpen hoe je je op dat moment voelt.
    3. Probeer te begrijpen op welke manier je er in slaagde je te concentreren.
    4. Probeer dat gevoel of die manier te herhalen.

Bron

http://www.keepschool.com

12:45 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: concentratie, hoger onderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs | |

2010.11.27

Tijd beheren om er geen te verliezen

Hoe meer tijd je hebt, hoe meer je het gevoel hebt dat je hem niet doeltreffend gebruikt. Dat is normaal omdat jouw concentratie beïnvloed wordt door de tijd die je beschikbaar hebt. Daarom is het belangrijk om steeds een beperkte tijd te voorzien voor elke taak of opdracht, zelfs voor de meest banale. Je kan deze vier regels volgen bij het plannen van jouw werk:

  • Leg voor elke stap van jouw werk een einddatum vast die realistisch is.
  • Voorzie de mogelijkheid dat er onvoorziene omstandigheden zijn die jouw planning in de war sturen: anticipeer. Reserveer ongeveer anderhalf tot twee uur in de week om deze op te vangen.
  • Maak een lijstje volgense de belangrijkheid van de taken en geef voorrang aan wat het belangrijkst is. Let daarbij wel op dat je niet in een situatie terecht komt waarbij je de minder belangrijke taken niet meer kan doen.
  • Zorg voor afwisseling in moeilijkheidsgraad. Wissel wat je niet graag doet af met taken die je wel graag doet.

Anticipeer om actief te blijven. Anticiperen is rekening houden met wat er in de toekomst allemaal nog kan gebeuren om niet verrast te worden door onverwachte dingen. Je bereidt je voor en je weet wat je wil! Door te anticiperen kan je jouw tijd beter indelen en blijft er tijd over om je te ontspannen.

Toch moet je de tijd af en toe eens stilleggen:

  • Ontspan je om meer efficiënt te zijn. Hobby's zorgen er voor dat:
    • je spanning en stress kan afreageren.
    • je een goed humeur hebt.
    • je jouw hersenen op een andere manier gebruikt. Hoe meer je jouw hersenen op een andere manier gebruikt, hoe krachtiger ze worden.
  • Zorg voor voldoende slaap (8 tot 9 uren per nacht):
    • slaap neemt de vermoeidheid weg. Als je moe bent, is het moeilijk om je te concentreren en te leren.
    • slaap zorgt er voor dat de hersenen de opgedane kennis en informatie beter kunnen organiseren.

Bron

http://www.keepschool.com 

10:30 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: plannen, tijdsbeheer, basisonderwijs, secundair onderwijs, hoger onderwijs | |

2010.11.21

Thematische website over leren en huiswerk maken

De website Leren is een makkie geeft op een aangename, concrete en zeer toegankelijke manier informatie over leren leren. Ze bestaat uit drie hoofdrubrieken:

  • Stampwerk: In deze rubriek vind je handige tips om leerstof uit het hoofd te leren. Enkele thema's:
    • tafels leren
    • woorden leren
    • spelling leren
    • topografie leren
    • tips om beter te onthouden
  • Maakwerk: In deze rubriek kan je leren hoe je huiswerk moet aanpakken. Enkele thema's:
    • leerstof begrijpen
    • leerstof verwerken
    • rekenwerk
  • Spiegelwerk: Hier kan je ontdekken hoe jij het beste leert. Enkele thema's:
    • vergroot je inzicht in inzicht
    • leren is meer dan stampen
    • hoe kun je het beste leren
    • hoe werkt je brein

Deze website wordt regelmatig aangevuld en bijgewerkt. Een aanrader voor leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs.

(Ik besprak deze website reeds op mijn weblog Leren en studeren thuis en op school. Gezien het thema van deze weblog mocht ze hier niet ontbreken).

Bron

http://www.lereniseenmakkie.nl

20:15 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: basisonderwijs, secundair onderwijs | |

2010.11.13

Over schoolrapporten

Je kunt je kinderen geen grotere dienst bewijzen
dan hun schoolrapporten
ongelezen in de papiermand te gooien.

(Robert Morley)

22:42 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: citaat | |

2010.10.24

Het studieproces

hoe studeren.png

 

 

1: de leerstof doornemen

2: de leerstof opslaan in het korte termijn geheugen

3: herhalen

4: jezelf controleren

5: de leerstof opslaan in het langetermijngeheugen

6: de leerstof oproepen uit het langetermijngeheugen

7: de leerstof reproduceren op een toets of examen

20:05 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: studeren, studieaanpak, studieproces | |

2010.10.17

Studeren met dyslexie aan de universiteit Gent

Prof. Dr. Annemie Desoete maakte me attent op de documentaire ‘Studeren met dyslexie’ en bijbehorende brochure over dyslexie. Beiden kun je vinden op www.dyslexie.ugent.be. De documentaire duurt iets langer dan een half uur en brengt een positieve boodschap. Ze vertelt het verhaal van jonge professionals met dyslexie die hun studies aan de universiteit volbrachten en mooie carrières uitbouwden. Tegelijk krijg je een overzicht van het onderzoek rond dyslexie vandaag. Ik bekeek deze documentaire voor jullie en was vanaf het eerste moment geboeid. Dit komt omdat het een realistische documentaire geworden is zonder franjes en valse beloftes. Niet alleen de diversiteit aan theorieën passeert de revue, ook de diversiteit aan verschijningsvormen van dyslexie en mogelijke maatregelen wordt aangekaart. Speciale aandacht gaat terecht naar het creatieve en probleemoplossende denken van een aantal dyslectici. Op de website vind je ook de brochure die bij de DVD hoort. Deze gaat net iets verder dan de inhoud van de documentaire. Zo staat ze ook uitgebreid stil bij de comorbiditeit bij dyslexie en het zorgkader van het hoger onderwijs.

De documentaire en de bijhorende brochure zijn ongetwijfeld het beste dat de afgelopen jaren in Nederland en Vlaanderen over dyslexie is verschenen! Je kunt hieronder alvast de trailer bekijken.

2010.10.09

Hoe ouders kiezen

regionaal sociaaleconomisch overlegcomité kempen.pngWist je dat...

  • de toekomstrmogelijkheden die een studierichting biedt voor ouders de belangrijkste factor is bij de keuze van hun kind voor het secundair onderwijs?
  • de informatie over het secundair onderwijs die de ouders van de basisschool krijgen voor hen de belangrijkste informatiebron is die zij gebruiken bij de studiekeuze van hun kind voor het secundair onderwijs.

Deze en nog veel meer vaststellingen kun je lezen in een verslag van onderzoek dat werd uitgevoerd door de proeftuin Regionaal Expertisecentrum voor Talentontwikkeling in het Onderwijs. Deze proeftuin wordt aangestuurd vanuit het Regionaal Sociaaleconomisch OverlegComité uit de Kempen. In deze proeftuin is het gedachtengoed van de meervoudige intelligentie duidelijk aanwezig en worden vijf doelstellingen op lange termijn nagestreefd:

  • attitudeverandering ten opzicht van de studiekeuze bij leerlingen, ouders, leerkrachten en CLB medewerkers;
  • ontwikkelen, uitbreiden en uittesten van de portfoliogedachte in de vorm van het pakket Super Mega Knap!;
  • organiseren en onderhouden van netwerken tussen het BaO, SO en HO enerzijds en tussen onderwijs en bedrijfsleven anderzijds;
  • gerichte werving van scholen (BaO, SO en HO) en bedrijven in het kader van de regionale inbedding;
  • ondersteuning- en begeleidingsaanbod voor onderwijs en bedrijfsleven.

Aan het einde van dit onderzoek formuleert men enkele heel concrete aanbevelingen in verband met de studiekeuze bij de overgang naar het secundair onderwijs. Het volledige onderzoeksrapport kun je hier nalezen. In het kader van deze proeftuin werd er ook een brochure over schoolloopbegeleiding uitgewerkt: In de juiste richting. Net zoals het rapport kun je deze brochure gratis van het net halen.

Dit rapport en de aangehaalde brochure zijn verplichte literatuur voor iedereen die zich met de studiekeuze van leerlingen bezig houdt.