2012.11.11

Onderwijskiezer

onderwijskiezer.pngWe moeten er helemaal geen doekjes om winden: op http://www.studiekeuzer.be vind je de meest complete gegevensbank in verband met de studiekeuzemogelijkheden in Vlaanderen. En meer nog dan dat: je kunt er ook terecht voor een belangstellingstest, informatie over studeren in het buitenland en om te weten te komen wat een beroep nu eigenlijk wel inhoudt.

Kortom: een netoverschrijdend initiatief zoals er meer  moesten zijn..

2012.11.03

Beroepenhuis

het beroepenhuisHet Gentse Beroepenhuis is een vzw die werkt voor gans Vlaanderen en die kinderen aan het einde van het basisonderwijs wil motiveren om een positieve keuze te maken voor het technisch of beroepssecundair onderwijs. In dit beroepenhuis kunnen leerlingen en hun begeleiders kennis maken met de wereld van arbeid en beroepen in het algemeen en met technisch-uitvoerende beroepen in het bijzonder. De volgende sectoren komen in het beroepenhuis aan bod:

  • Metaal en Technologie
  • Bedienden
  • Transport en Logistiek
  • Chemie en Kunststoffen
  • Horeca
  • Voedingsindustrie
  • Bouw
  • Social Profit
  • Grafische Industrie

De leerlingen kunnen in de ateliers zelf aan de slag en er is een ruim aanbod aan informatie. Het beroepenhuis werkte ook enkele projecten en publicaties uit. Deze kun je ook bekijken op de website.

18:42 Gepost door Lieven Coppens in Basisonderwijs, Schoolloopbaan | Permalink | Tags: lager onderwijs, schoolverlaters, secundair onderwijs | |

2012.10.27

Noteer alvast de SID-inbeurs 2013

Elk jaar organiseren de centra voor leerlingenbegeleiding en het Agentschap voor Onderwijscommunicatie in de vijf Vlaamse provincies studie-informatiedagen (SID-in). Laatstejaars secundair onderwijs maken er kennis met de brede waaier aan studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs. In vier van de vijf provincies (niet in Limburg) wordt er  naast het aanbod opleidingen hoger onderwijs ook informatie over een aantal beroepssectoren gegeven. Zo kunnen ook jongeren die niét verder studeren er terecht met vragen over de inhoud van beroepen, over mogelijke tewerkstelling en verdere opleiding in bedrijven en organisaties. De beroepeninformatie is ook interessant voor jongeren die wél verder studeren. Zeker in tijden van crisis is het ook voor hen handig om weten welke opleiding het beste voorbereidt op een bepaald beroep, en in welke beroepssectoren ze terecht kunnen met een bepaald diploma.

Dit zijn de data en locaties voor het schooljaar 2012-2013:

Antwerpen Antwerpen Expo - Hal 4
Jan Van Rijswijcklaan 191
2020 Antwerpen
14 tot en met 16 maart 2013
Limburg Limburghal
Jaarbeurslaan 6
3600 Genk
31 januari tot en met 2 februari 2013
Oost-Vlaanderen Flanders Expo - Hallen 2 & 4
Maaltekouter 1
9051 Gent
24 tot en met 26 februari 2013
Vlaams-Brabant Brabanthal
Brabantlaan 1
3001 Leuven
17 tot en met 19 januari 2013 
West-Vlaanderen Expohallen
Diksmuidsesteenweg 400
8800 Roeselare
10 tot en met 12 januari 2013

Voor meer informatie kun je steeds terecht op http://www.ond.vlaanderen.be/sidin/.

22:14 Gepost door Lieven Coppens in Schoolloopbaan, Secundair onderwijs | Permalink | Tags: hoger onderwijs, schoolverlaters, secundair onderwijs, studiekeuze, studiekeuzebegeleiding | |

2012.10.21

Bezint eer ge begint... maar ook erna!

Teksten, verhandelingen, eindwerken, ..., lees ze grondig na van zodra ze uitgeschreven zijn. Het gebruik van de spellingcontrole op de computer is daarvoor niet voldoende. Ze moeten nagelezen worden. Bij voorkeur meerdere malen. Je doet dat meestal zelf, maar dat systeem is niet zo sluitend: je leest veel gemakkelijker over jouw eigen fouten heen dan over deze van iemand anders. Je weet immers wat je bedoelde te schrijven. Je laat een tekst beter nog eens extra nalezen door iemand anders. Als je dan toch jouw eigen nalezer moet zijn, kunnen deze tips je helpen:

  • Ontwikkel een gezonde mate van twijfel. Als je weet welke fouten je geregeld maakt, kijk deze dan nog eens extra na.
  • Lees traag, woord voor woord. Het lezen van volledige zinnen is veel minder nauwkeurig.
  • Indien mogelijk: lees luidop. Soms hoor je dan dat er een woord niet klopt in de zin. Of dat er een woord ontbreekt. Of dat er een woord compleet overbodig is.
  • Lees na met een specifiek probleem voor ogen. Controleer bijvoorbeeld alle werkwoordsvormen in een afzonderlijke naleesbeurt.
  • Lees de tekst alsof je de inhoud niet kent. Ga er nooit van uit dat er staat wat je bedoelde te schrijven. Met andere woorden: veronderstel niet, controleer.
  • Lees de tekst verschillende keren na, op verschillende momenten.

Bron

http://www.ucc.vt.edu

21:18 Gepost door Lieven Coppens in Efficiënt leren en studeren in de basis- en middenschool | Permalink | Tags: hoger onderwijs, leesstrategieen, nalezen, secundair onderwijs | |

2012.10.06

Hervorming secundair onderwijs

Tvklasse maakte dit filmpje over de voorgestelde verandering van het secundair onderwijs. Ik plaats het hier omdat het deze hervorming goed uitlegt.

Vergeet niet dat je de onderliggende toen moet relativeren: Wiens brood men eet...

2012.09.30

Over studeren...

Zij die weten hoe te leren,
weten genoeg. 

Henry Brooks Adams 

21:23 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: citaat | |

2012.06.03

Learning to learn webquest

Webquests zijn onderzoeksprojecten op het Internet voor groepen. Ze zijn onafhankelijk van welke hulp van buitenaf ook omdat alle links naar het benodigde materiaal in de webquest zelf aanwezig zijn. 

Op het Internet vond ik deze webquest over leren leren, die volgens mij, al dan niet vertaald, goed zou kunnen gebruikt worden in het secundair onderwijs. Deze zoektocht op het Internet draait rond drie thema's:

  • Mindmaps
  • Leerstijlen
  • De theorie van de Denkhoeden (Thinking Hats) en het laterale denken van Edward De Bono.

In groepjes van drie verkennen de leerlingen deze drie thema's. Centraal daarbij staan telkens aan aantal vragen die hen moeten helpen deze verkenning grondig te doen en tegelijkertijd te vertalen naar hun medestudenten.

Bron

http://www.teachnet-uk.org.uk/2005%20Projects/ICT-L2Lwebq...

20:35 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: algemeen, secundair onderwijs | |

2012.05.27

Waarom leerkracht worden?

20:37 Gepost door Lieven Coppens in Schoolloopbaan, Secundair onderwijs | Permalink | Tags: hoop, meesterschap, optimisme, positiviteit, tvklasse | |

2012.05.19

Veertien tips om thuis beter te studeren

In september 2004 kwam de vzw Die-'s-lekti-kus naar buiten met de Werkmap Leerzorg. Het was en is de bedoeling om de deskundigheid van leerkrachten, CLB-medewerkers, zorgbegeleiders, leerlingbegeleiders, pedagogische begeleidersn leerlingen en ouders op het vlak van Leerzorg te vergroten. De map is intussen niet meer te verkrijgen,b maar wel nog te downloaden op de website Letop. In het zesde hoofdstuk van deze map kan je veertien zeer concrete tips vinden in verband met het leren en studeren thuis. Ik maakte voor jullie een overzicht:

Door op een tip te klikken kom je direct bij die tip op de website van Letop terecht.

Bron

www.letop.be

15:05 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: algemeen, basisonderwijs, hoger onderwijs, leertips, secundair onderwijs | |

2012.05.06

Multimedia als leermiddelen

 "Met welke vinger druk jij op een deurbel, je wijsvinger of je duim? Het zegt alles over de generatie waartoe je behoort." Voor Donald Clark, zonder meer een referentie op het vlak van e-learning en mediawijsheid, zijn tieners van de Y-generatie vaak slimmer in het gebruik van nieuwe media dan volwassenen. Over die nieuwe media bestaan vele mythes waardoor leraren ze vaak fout integreren in de klas. Tijdens de Media and Learning Conference maakt Donald Clark aan de hand van enkele experimenten met zijn publiek duidelijk hoe je best rekening houdt met enkele principes uit de leerpsychologie als je aan de slag gaat met multimedia.

<

17:38 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: ict, mediageletterdheid, multimedia, tvklasse | |