2013.02.15

Over ons brein, ons leren en ons geheugen

In onderstaande lezing kun je een en ander leren over het functioneren van ons brein en de factoren die het leren en het geheugen beïnvloeden:

18:15 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, geheugen, hersenen, leraar24, leren, neurobiologie, neuropsychologie, ontwikkeling | |

2013.02.09

Breinbewust onderwijs | 4

12:00 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2013.02.02

Breinbewust onderwijs | 3

09:51 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2013.01.26

Breinbewust onderwijs | 2

12:00 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2013.01.20

Breinbewust onderwijs | 1

Door wetenschappelijk onderzoek is er steeds meer bekend over de structuur en werking van onze hersenen en ons cognitief functioneren. Deze kennis wordt gebruikt bij het bedenken van nieuwe hersenvriendelijke onderwijsmethoden. Bij hersenvriendelijk leren -of breinvriendelijk leren- wordt het educatieve aanbod afgestemd op de manier waarop onze hersenen werken. Op de Nederlandse website Leraar24 vond ik hierover een dossier met bijbehorende filmpjes. Deze laat ik deze week en de komende weken hier verschijnen.

11:13 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2012.12.16

Knack Studiewijzer 2012

knack studiewijzer 2012In het weekblad Knack (42e jaargang, nummer 50 van 12 tot 18 december 2012) vond ik deze week hun studiewijzer van 2012. In deze katern stonden een aantal artikels waarvan de titel me meteen aansprak:

  • Blokken op Rilatine;
  • Chinezen in Leuven;
  • De low budget student;
  • Weirde studenten jobs;
  • De ondernemende student;
  • Knelpuntberoepen;
  • Wat kost een student.

Om iedereen (dus ook wie dit weekblad normaal niet leest de kans te geven om deze studiewijzer door te nemen, stel ik hem hier digitaal ter beschikking. Gewoon even op de afbeelding hiernaast klikken volstaat.

2012.12.08

De leerkracht? Die doet er toe!

De hersenen van een mens zijn pas volgroeid rond de leeftijd van 23 jaar. Zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. Dit betekent dat het brein van pubers en adolescenten nog volop in ontwikkeling is. Dit betekent dat de leerkracht en de ouders. "Je leerlingen hebben een kneedbaar brein", legt Prof. Dr. Christophe Lafosse uit. "Hun hersenen schreeuwen om aandacht en als leraar heb je dan ook grote invloed op hun ontwikkeling. Verlies de talenten van je leerlingen niet uit het oog. Voor het brein geldt immers: use it or lose it."

De professor gaf deze lezing op het talentevent van het project Go4Talent. Je kunt hierover nog meer lezen in het artikel van Klasse voor leerkrachten.

13:04 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: hersenen, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling, tvklasse | |

2012.11.30

Stof tot nadenken: de avondstudie

Walter Buijs, voorzitter van 50 scholen in het bisdom Mechelen-Brussel lanceerde onlangs het voorstel om de avondstudie opnieuw meer te gaan waarderen. Door hen langer op school te houden, zouden leerlingen die thuis niet de juiste of genoeg ondersteuning krijgen toch hun schoolwerk kunnen maken. Daarbij zouden ze dan extra begeleid kunnen worden. In het volgende filmpje van TVklasse wordt dit verder aangekaart. De moeite waard om deze discussie even van nabij te volgen.

21:01 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: basisonderwijs, secundair onderwijs, studeren, studieaanpak, studiebegeleiding, tvklasse | |

2012.11.25

Meisjes in 'jongensrichtingen'

Een meisje dat kiest voor een typische jongensrichting. Lukt dat wel? Is het niet moeilijk voor een meisje om daar haar 'mannetje' te staan? Kan ze de zwaardere richtingen fysiek wel aan?

Kortom: meisjes en techniek gaan die twee eigenlijk wel samen? In dit filmpje van TVklasse en het bijbehorende artikel in Klasse voor ouders krijg je op deze en andere vragen een antwoord.

11:49 Gepost door Lieven Coppens in Basisonderwijs, Schoolloopbaan, Secundair onderwijs | Permalink | Tags: rollenpatroon, techniek, technisch secundair onderwijs, tvklasse | |

2012.11.16

Studiekeuzehulp Hogeschool-Universiteit Brussel

sos studiekeuze hogeschool-universiteit brussel.pngDe Hogeschool-Universiteit Brussel heeft twee studiekeuzemiddelen voor de laatstejaars van het secundair onderwijs ontwikkelt. Eerst en vooral is daar de nieuwsbrief Tempo waarop zij zich gratis kunnen inschrijven en die in de loop van het schooljaar vier maal verschijnt. Tempo is bedoeld om laatstejaarsstudenten uit het secundair onderwijs op weg te helpen bij hun studiekeuze. Tempo wordt geschreven door de Hogeschool-Universiteit Brussel en is dus een beetje meer gericht op het studeren in Brussel.

Studenten die wat meer begeleiding nodig hebben bij hun studiekeuze, kunnen dan weer terecht op http://www.sosstudiekeuze.be. De begeleiding bestaat uit een vijftal belangrijke stappen die goed uitgewerkt zijn: bekijk hieronder het geanimeerde beeld van het websitemenu. Dit geeft op de beste manier weer waarover het hier gaat.

hoofdmenu sos studiekeuze

































Succes!