2013.03.23

Kritisch lezen? Hoe doe je dat?

Kritisch lezen is zeer belangrijk bij het verwerken van nieuwe informatie. Niet alles wat geschreven wordt is zonder meer waard. Hou dan ook de volgende vragen in jouw achterhoofd terwijl je leest:

  • Wat is het onderwerp van de tekst? Welke problemen worden er besproken?
  • Welk antwoord formuleert de auteur op de verschillende problemen?
  • Wat is de bewijsvoering voor de stellingen of conclusies van de auteur? Gebruikt hij feiten, theorieën, meningen of overtuigingen?
    • Een feit kan bewezen worden.
    • Een theorie moet nog bewezen worden.
    • Een mening is al dan niet gebaseerd op een betrouwbare redenering.
    • Een overtuiging kan door haar aard nooit bewezen worden.
  • Gebruikt de auteur neutrale of emotionele woorden? Een kritische lezer leest tussen de regels om te zien of de aangehaalde redenen zuiver zijn.
  • Wees er voor jezelf van bewust waarom je de argument van de auteur aanvaardt of verwerpt.

Een kritische lezer...

  • ... blijft eerlijk met zichzelf
  • ... laat zich niet manipuleren
  • ...overwint verwarring
  • ...stelt zich vragen
  • ... baseert zijn oordeel op bewijzen
  • ... zoekt naar verbanden tussen de verschillende onderwerpen
  • ... denkt zelf en laat niet voor zich denken

Bron

http://www.studygs.net/index.htm

17:42 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: hoger onderwijs, leesstrategieen, secundair onderwijs | |

2013.03.09

Studerend lezen kun je leren: SQ3R

SQ3R is een methode waarmee je kan leren om studerend te lezen. De afkorting is afkomstig uit het Engels en staat voor Survey! Question! Read! Recite! Review! In het Nederlands klinkt het als Overzie! Vraag! Lees! Verwoord! Herhaal!

Survey: Overzie het artikel voor je begint te lezen: 

  • Bekijk de hoofd- en bijtitels.
  • Lees de bijschriften bij de afbeeldingen.
  • Bekijk de vragen of de studiegids van de leerkracht.
  • Lees de inleidende én de slotparagraaf.
  • Indien aanwezig: bekijk de samenvatting van het artikel.

Question: Stel vragen op terwijl je het artikel overziet:

  • Vorm de hoofd- en bijtitels om tot vragen.
  • Lees de vragen aan het eind van het artikel of aan het eind van elk onderdeel (als die er zijn).
  • Denk aan hetgeen de leerkracht reeds vertelde over het onderwerp.
  • Lijst op wat je zelf al weet over dit onderwerp.
Het kan je helpen om deze dingen op te schrijven om ze later opnieuw te kunnen bekijken. Deze variatie heet dan de SQW3R-methode waarbij de W staat voor Write.

Read: Hou met de volgende dingen rekening terwijl je leest:

  • Zoek antwoorden op de vragen die voordien bij je opkwamen.
  • Stel jezelf vragen bij het begin en einde van elk onderdeel.
  • Herlees de bijschriften bij de afbeeldingen.
  • Schenk aandacht aan alle woorden en zinnen die onderlijnd, gecursiveerd of in het vet zijn afgedrukt.
  • Bestudeer ook grafische hulpmiddelen zoals tabellen, schema's...
  • Lees trager bij moeilijke passages uit de tekst.
  • Stop en herlees stukken die je niet begrijpt.
  • Lees elk deel afzonderlijk en herhaal het daarna.

Recite: Verwoord na elk deel wat je gelezen hebt:

  • Ondervraag jezelf mondeling over wat je gelezen hebt. Vat het in jouw eigen woorden samen.
  • Neem nota's in jouw eigen woorden.
  • Onderlijn of markeer belangrijke punten die je las.
  • Gebruik een manier om te herhalen die het beste past bij jouw persoonlijke leerstijl. Denk eraan dat je beter onthoudt naarmate je meer zintuigen gebruikt. Anders gezegd:
    • Leren met drievoudige sterkte = zien + zeggen + horen.
    • Leren met viervoudige sterkte = zien + zeggen + horen + schrijven.

Review: Het cyclisch proces van het herhalen:

De eerste dag:
  • Als je het volledige artikel gelezen hebt, schrijf dan vragen in de marge over de punten die je onderstreept of gemarkeerd hebt.
  • Als je nota's nam tijdens het verwoorden, schrijf dan vragen bij die nota's in de marge van je notablad.

De tweede dag:

  • Blader door de tekst en jouw nota's om je opnieuw vertrouwd te maken met de belangrijkste punten.
  • Probeer de vragen die je neerschreef in de marge te beantwoorden zonder naar de tekst of jouw nota's te kijken.
  • Tracht jezelf alle vragen die je neerschreef te herinneren zonder naar de tekst te kijken en beantwoord ze mondeling.
  • Maak flitskaarten van de moeilijke vragen.
  • Gebruik mnemotechnische (geheugensteunende) middeltjes voor leerstof die je uit het hoofd moet leren.

De derde, vierde en vijfde dag:

  • Gebruik afwisselend jouw flitskaarten en nota's en beantwoord telkens (mondeling of schriftelijk) de vragen die je voordien opstelde.
  • Indien noodzakelijk: maak flitskaartjes bij.

Het weekend

  • Maak een inhoudstafel waarin alles staat dat je moet onthouden.
  • Maak van deze inhoudstafel een schema, mindmap, ...
  • Verwoord alles van dit schema in jouw eigen woorden.

Bron

http://www.studygs.net/texred2.htm

15:01 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: hoger onderwijs, leerstrategieen, leesstrategieen, methodiek, secundair onderwijs, sq3r, studieaanpak | |

2013.03.02

Over kennis

Kennis maakt je verdraagzamer.
Dingen die je niet kent,
jagen je angst aan.

Herman Brusselmans

18:02 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: citaat | |