2012.10.27

Noteer alvast de SID-inbeurs 2013

Elk jaar organiseren de centra voor leerlingenbegeleiding en het Agentschap voor Onderwijscommunicatie in de vijf Vlaamse provincies studie-informatiedagen (SID-in). Laatstejaars secundair onderwijs maken er kennis met de brede waaier aan studie- en beroepsmogelijkheden na het secundair onderwijs. In vier van de vijf provincies (niet in Limburg) wordt er  naast het aanbod opleidingen hoger onderwijs ook informatie over een aantal beroepssectoren gegeven. Zo kunnen ook jongeren die niét verder studeren er terecht met vragen over de inhoud van beroepen, over mogelijke tewerkstelling en verdere opleiding in bedrijven en organisaties. De beroepeninformatie is ook interessant voor jongeren die wél verder studeren. Zeker in tijden van crisis is het ook voor hen handig om weten welke opleiding het beste voorbereidt op een bepaald beroep, en in welke beroepssectoren ze terecht kunnen met een bepaald diploma.

Dit zijn de data en locaties voor het schooljaar 2012-2013:

Antwerpen Antwerpen Expo - Hal 4
Jan Van Rijswijcklaan 191
2020 Antwerpen
14 tot en met 16 maart 2013
Limburg Limburghal
Jaarbeurslaan 6
3600 Genk
31 januari tot en met 2 februari 2013
Oost-Vlaanderen Flanders Expo - Hallen 2 & 4
Maaltekouter 1
9051 Gent
24 tot en met 26 februari 2013
Vlaams-Brabant Brabanthal
Brabantlaan 1
3001 Leuven
17 tot en met 19 januari 2013 
West-Vlaanderen Expohallen
Diksmuidsesteenweg 400
8800 Roeselare
10 tot en met 12 januari 2013

Voor meer informatie kun je steeds terecht op http://www.ond.vlaanderen.be/sidin/.

22:14 Gepost door Lieven Coppens in Schoolloopbaan, Secundair onderwijs | Permalink | Tags: hoger onderwijs, schoolverlaters, secundair onderwijs, studiekeuze, studiekeuzebegeleiding | |

2012.10.21

Bezint eer ge begint... maar ook erna!

Teksten, verhandelingen, eindwerken, ..., lees ze grondig na van zodra ze uitgeschreven zijn. Het gebruik van de spellingcontrole op de computer is daarvoor niet voldoende. Ze moeten nagelezen worden. Bij voorkeur meerdere malen. Je doet dat meestal zelf, maar dat systeem is niet zo sluitend: je leest veel gemakkelijker over jouw eigen fouten heen dan over deze van iemand anders. Je weet immers wat je bedoelde te schrijven. Je laat een tekst beter nog eens extra nalezen door iemand anders. Als je dan toch jouw eigen nalezer moet zijn, kunnen deze tips je helpen:

  • Ontwikkel een gezonde mate van twijfel. Als je weet welke fouten je geregeld maakt, kijk deze dan nog eens extra na.
  • Lees traag, woord voor woord. Het lezen van volledige zinnen is veel minder nauwkeurig.
  • Indien mogelijk: lees luidop. Soms hoor je dan dat er een woord niet klopt in de zin. Of dat er een woord ontbreekt. Of dat er een woord compleet overbodig is.
  • Lees na met een specifiek probleem voor ogen. Controleer bijvoorbeeld alle werkwoordsvormen in een afzonderlijke naleesbeurt.
  • Lees de tekst alsof je de inhoud niet kent. Ga er nooit van uit dat er staat wat je bedoelde te schrijven. Met andere woorden: veronderstel niet, controleer.
  • Lees de tekst verschillende keren na, op verschillende momenten.

Bron

http://www.ucc.vt.edu

21:18 Gepost door Lieven Coppens in Efficiënt leren en studeren in de basis- en middenschool | Permalink | Tags: hoger onderwijs, leesstrategieen, nalezen, secundair onderwijs | |

2012.10.06

Hervorming secundair onderwijs

Tvklasse maakte dit filmpje over de voorgestelde verandering van het secundair onderwijs. Ik plaats het hier omdat het deze hervorming goed uitlegt.

Vergeet niet dat je de onderliggende toen moet relativeren: Wiens brood men eet...