2012.10.21

Bezint eer ge begint... maar ook erna!

Teksten, verhandelingen, eindwerken, ..., lees ze grondig na van zodra ze uitgeschreven zijn. Het gebruik van de spellingcontrole op de computer is daarvoor niet voldoende. Ze moeten nagelezen worden. Bij voorkeur meerdere malen. Je doet dat meestal zelf, maar dat systeem is niet zo sluitend: je leest veel gemakkelijker over jouw eigen fouten heen dan over deze van iemand anders. Je weet immers wat je bedoelde te schrijven. Je laat een tekst beter nog eens extra nalezen door iemand anders. Als je dan toch jouw eigen nalezer moet zijn, kunnen deze tips je helpen:

  • Ontwikkel een gezonde mate van twijfel. Als je weet welke fouten je geregeld maakt, kijk deze dan nog eens extra na.
  • Lees traag, woord voor woord. Het lezen van volledige zinnen is veel minder nauwkeurig.
  • Indien mogelijk: lees luidop. Soms hoor je dan dat er een woord niet klopt in de zin. Of dat er een woord ontbreekt. Of dat er een woord compleet overbodig is.
  • Lees na met een specifiek probleem voor ogen. Controleer bijvoorbeeld alle werkwoordsvormen in een afzonderlijke naleesbeurt.
  • Lees de tekst alsof je de inhoud niet kent. Ga er nooit van uit dat er staat wat je bedoelde te schrijven. Met andere woorden: veronderstel niet, controleer.
  • Lees de tekst verschillende keren na, op verschillende momenten.

Bron

http://www.ucc.vt.edu

21:18 Gepost door Lieven Coppens in Efficiënt leren en studeren in de basis- en middenschool | Permalink | Tags: hoger onderwijs, leesstrategieen, nalezen, secundair onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.