2012.01.29

Informatiegeletterdheid

Het begrip informatiegeletterdheid slaat op het geheel van vaardigheden die iemand nodig heeft om informatie te verzamelen en te verwerken. Deze vaardigheden zijn ondermeer:

  • kunnen vastleggen welke informatie men nodig heeft;
  • het opzoeken van informatie kunnen plannen;
  • weten waar men de informatie die men nodig heeft kan vinden;
  • de gevonden informatie kunnen beoordelen;
  • de informatie die men weerhouden heeft kunnen ordenen en gebruiken;
  • de informatie kunnen doorgeven en bespreken.

Iemand die informatiegeletterd is, beseft de waarde van informatie in de hedendaagse maatschappij. Hij zal deze dan ook doelbewust opzoeken en gebruiken. Deze informatiegeletterdheid wordt steeds belangrijker bij het leren. Het is een noodzakelijk onderdeel van het begeleid zelfstandig leren.

Op de website van de Britse Universiteit van Huddersfield vond ik ooit een interactieve gids over deze informatiegeletterdheid. Hieruit bleek dat er 10 noodzakelijke vaaardigheden waren:

  1. Hoe beslis ik wat ik moet weten?
  2. Hoe moet ik informatie opzoeken?
  3. Hoe herken ik de bronnen die ik nodig heb?
  4. Hoe zoek ik in de catalogus van een bibliotheek?
  5. Hoe vind ik wat ik nodig heb op de boekenplank?
  6. Hoe gebruik ik tijdschriften?
  7. Hoe gebruik ik databestanden op het Internet?
  8. Hoe zoek ik op het Internet?
  9. Hoe beoordeel ik het gevonden materiaal?
  10. Hoe maak ik referenties?

10:25 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: hoger onderwijs, informatiegeletterdheid, secundair onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.