2011.09.25

Effectieve leerconcepten | Reflectie op de inhoud | BaO

Leren studeren heeft alles te maken met het effectief en efficiënt kunnen inzetten van methoden om bewust cognitieve kennis en vaardigheden op te doen in het onderwijs. Deze methoden noemt men leerconcepten. Op de Nederlandse website leraar24 vond ik een aantal filmpjes die verschillende van deze leerconcepten toelichten voor zowel het basis- als secundair onderwijs. De komende weken kun je ze hier bekijken.

2011.09.17

Feedback over leren en motivatie

Wil je een leerling uit de 3e graad van het secundair onderwijs of een student uit het hoger onderwijs feedback geven over zijn manier van studeren en zijn studiemotivatie, dan is Lemo het instrument bij uitstek. Via zelfrapportage brengt de leerling of student een en ander in kaart.

Ik besprak het instrument op mijn boekenblog. Lees de bespreking op http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/archive/2011/09/....

2011.09.11

Creatief een studie kiezen met HorizonTaal

Op mijn boekenblog besprak ik een zeer interessante publicatie rond studiekeuzebegeleiding in de eerste graad van het secundair onderwijs. Je leest er alles over op http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be/archive/2011/09/.... Zeker doen!

2011.09.03

Over het belang van mediageletterdheid

We kunnen het niet ontkennen, we leven in een wereld waarin informatie te grabbel wordt gegooid. Op zich is dat niet slecht, op voorwaarde dat je deze informatie op de juiste manier kunt lezen. Dit houdt onder andere in dat je voldoende kritisch bent om te weten dat men in alle media, mits het juiste knip- en plakwerk, de boodschap die men wenst te geven kan laten kloppen. Meer nog, hoe men door het juiste montage werk de boodschap van iemand anders kan in diskrediet brengen. Er ligt hier dus een belangrijke taak voor het onderwijs weggelegd.

Ik geef een voorbeeld. Op tvklasse verscheen vorig schooljaar dit filmpje:

De redactie heeft zeer zorgvuldig in de twee interviews geknipt en de fragmenten zodanig gemonteerd dat de boodschap van de directie van de school als het ware geridiculiseerd wordt door de opmerkingen van de  'deskundige' (Zoals ik nu hetzelfde door het woord deskundige tussen aanhalingstekens te plaatsen).

Het journaal bracht een juistere versie: http://www.deredactie.be/permalink/1.1101772 en de boodschap van de school wordt ook veel juister weergegeven in het volgende artikel:

 gesplitste klassen om meisjes bij de les te houden

12:47 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: informatie, informatie beoordelen, informatiegeletterdheid, mediageletterdheid, tvklasse | |