2011.09.03

Over het belang van mediageletterdheid

We kunnen het niet ontkennen, we leven in een wereld waarin informatie te grabbel wordt gegooid. Op zich is dat niet slecht, op voorwaarde dat je deze informatie op de juiste manier kunt lezen. Dit houdt onder andere in dat je voldoende kritisch bent om te weten dat men in alle media, mits het juiste knip- en plakwerk, de boodschap die men wenst te geven kan laten kloppen. Meer nog, hoe men door het juiste montage werk de boodschap van iemand anders kan in diskrediet brengen. Er ligt hier dus een belangrijke taak voor het onderwijs weggelegd.

Ik geef een voorbeeld. Op tvklasse verscheen vorig schooljaar dit filmpje:

De redactie heeft zeer zorgvuldig in de twee interviews geknipt en de fragmenten zodanig gemonteerd dat de boodschap van de directie van de school als het ware geridiculiseerd wordt door de opmerkingen van de  'deskundige' (Zoals ik nu hetzelfde door het woord deskundige tussen aanhalingstekens te plaatsen).

Het journaal bracht een juistere versie: http://www.deredactie.be/permalink/1.1101772 en de boodschap van de school wordt ook veel juister weergegeven in het volgende artikel:

 gesplitste klassen om meisjes bij de les te houden

12:47 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: informatie, informatie beoordelen, informatiegeletterdheid, mediageletterdheid, tvklasse | |

De commentaren zijn gesloten.