2011.02.26

Aan het einde van het zesde leerjaar...

raadpleeg de stapper hierDe Stapper is een initiatief van het Studieadviespunt Gent. Op deze website vind je heel wat inhoudelijke informatie over de studierichtingen en de wetgeving in het Vlaamse secundair onderwijs. Je kunt de informatie op verschillende manieren doorzoeken:

Bij elke richting vind je verschillende rubrieken:

  • Is die richting iets voor jou?
  • Wat is de inhoud van deze richting?
  • Welke vooropleiding moet je hebben?
  • Waar vind je scholen die deze richting aanbieden (via de databank van het departement onderwijs)?
  • Wat kun je doen na deze richting?

Een handige website voor kinderen én ouders.

2011.02.19

Leren en werken met autisme

leren en werken met autismeIn de voorbije jaren werd er in het onderwijs heel wat aandacht besteed aan de begeleiding van kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis. De aandacht voor de begeleiding van deze kinderen en jongeren buiten de klascontext stond heel wat minder in de belangstelling. Nochtans gaan ook deze leerlingen op stage en komen ze na hun opleiding in een werkmilieu terecht.

Dit besef zorgde er voor dat zeven Vlaamse buitengewone secundaire scholen samen met hun pedagogische begeleidingsdiensten in 2007 met een project startten. De doelstelling van dit project was het optimaliseren van de stages en de doorstroming naar tewerkstelling van jongeren met een autismespectrumstoornis in zowel het buitengewone als het reguliere secundaire onderwijs.

In het kader van dit project werden er verschillende instrumenten ontwikkeld. Deze vind je terug op de DVD Leren en werken met autisme. Deze kun je gratis verkrijgen bij het departement Onderwijs.

13:04 Gepost door Lieven Coppens in Algemeen, Schoolloopbaan | Permalink | Tags: ass, autisme, autismespectrum, secundair onderwijs, stage, studiebegeleiding, tewerkstelling | |

2011.02.12

Faalangst op school

Wil je meer weten over faalangst. Dan moet je beslist het boek Faalangst op school van Ard Nieuwenbroek, Jan Ruigrok en Jos de Vries lezen. Op een heel concrete manier leggen ze in zeven hoofdstukken de essentie van dit fenomeen bloot. Ik besprak het boek op mijn blog http://boeketje-onderwijs.skynetblogs.be. Je kunt de bespreking hier lezen. 

17:39 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: angst, faalangst, motivatie | |

2011.02.04

Nieuw: gasten op deze blog

Je mag nooit te beroerd zijn om in te gaan op een goed en zinvol voorstel. Zo'n voorstel kreeg ik van Robert Haringsma. Of hij geen bericht mocht aanleveren voor deze blog? Hier moest ik niet lang over nadenken. Natuurlijk mocht dit. Daarom stel ik deze blog vanaf nu ook open voor anderen die een bijdrage willen leveren. Ik laat de titel dan voorafgaan door GB, de afkorting voor GastBericht. Laat mij meteen duidelijk zijn over de spelregels:

  • Het bericht moet inhoudelijk passen bij deze blog.
  • Het bericht mag geen reclameboodschappen bevatten voor betalende diensten.
  • Het bericht mag geen initiatieven van anderen in diskrediet brengen.
  • Ik behoud me het recht voor om berichten niet te plaatsen.
  • Een vermelding van de auteur en links naar zijn website zijn wel toegelaten, voor zover ze het niveau van een reclameboodschap overstijgen.

Ik ben alvast benieuwd naar jullie reacties

19:50 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: gastbericht | |

GB: Plannen (en weten dat je moet plannen) zorgt voor hogere cijfers

Het maken van een planning helpt je om betere studieresultaten te behalen. Het stellen van “deadlines” is daar een belangrijk onderdeel van. Als je over drie maanden een toets hebt, kun je de voorbereiding daarvan het best spreiden over die maanden. Dit zorgt er voor dat je niet twee dagen van te voren nog nachten moet doorhalen om te leren. De Amerikaanse professor Dan Ariely heeft een interessant onderzoek gedaan naar deadlines. Hij toonde aan dat plannen werkt, maar dat studenten hiervan wel overtuigd moeten zijn, voordat ze bereid zijn om te plannen.

Hij deed een experiment bij een aantal groepen met studenten die hij begeleidde. De cursus die zij volgden, duurde drie maanden en gedurende die drie maanden moesten ze drie werkstukken schrijven. Er waren drie groepen en zij kregen allemaal een andere deadlines:

  • De eerste groep mocht helemaal zelf weten wat ze wilden doen. Als de drie werkstukken maar af waren na drie maanden.
  • De tweede groep werd gevraagd om zelf een aantal deadlines te zetten. Ze mochten er voor kiezen om de deadlines allemaal op laatste dag te stellen, maar het werd hun aangeraden om ze over de maanden te verspreiden. Als ze de deadlines eenmaal gesteld hadden, waren ze wel bindend. Dus te laat inleveren, betekende dan een lager cijfer.
  • De derde groep kreeg deadlines. Zij moesten het eerste werkstuk aan het eind van de eerste maand inleveren, het tweede werkstuk aan het eind van de tweede maand enzovoort.

Zoals je je misschien wel kunt voorstellen, scoorde de eerste groep het slechtst, de tweede groep iets beter en de derde groep het best. Wat kunnen we daar nu uit opmaken?

Planning maakt je studieresultaten beter

De groep die helemaal geen planning had, maakte de slechtste werkstukken. Zij spaarden inderdaad alle toetsen op tot het laatste moment en dat blijkt geen goede methode. Ze misten de zelfdiscipline om uit zichzelf al eerder aan de slag te gaan.

Weten dat je moet plannen maakt je studieresultaten beter

De studenten die hun eigen deadlines mochten stellen, haalden even hoge cijfers als de mensen die deadlines kregen opgelegd. Of je deadlines zelf opstelt of dat anderen ze opstellen lijkt dus niet veel uit te maken. Het verschil is echter dat sommige mensen die hun eigen deadlines stelden, deze heel onhandig opstelden. Zij dachten dat ze de deadlines niet nodig hadden en stelden ze daarom bijvoorbeeld allemaal in de laatste week. Dit waren degenen die er voor zorgden dat hun groep lager scoorde dan de derde groep die de deadlines opgelegd kreeg.

Voordat we beginnen met plannen, moeten we er dus van overtuigd zijn dat plannen helpt. Opvoeders en docenten kunnen er dan ook niet snel genoeg aan beginnen om dit aan scholieren duidelijk te maken.

Robert Haringsma van het Instituut voor Positieve Psychologie doet onderzoek en geeft trainingen op het gebied van zelfvertrouwen en zelfdiscipline.

19:37 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: gastbericht, plannen, planning, zelfdiscipline | |