2011.01.23

Infobesitas

to post or not to post that is the questionOnlangs kwam ik op een website het begrip Infobesitas tegen (vraag me niet meer de welke, we worden oud). Het werd gebruikt in de context van de grote informatiestroom die kinderen en jongeren tegenwoordig te verwerken krijgen. Via internet en slimme telefoontoestellen zijn ze voortdurend aanwezig op sociale netwerken zoals Facebook, Netlog, ..., internetdagboeken en websites. Ze staan ook voortdurend met elkaar in contact. Niets willen missen en erbij willen horen: het puberbrein is gevoelig voor dit soort prikkels en nieuwe technologie stimuleert het.

Als ik soms studentencursussen zie, heb ik het gevoel dat deze Infobesitas zich hier ook meester van gemaakt heeft. Vaak met als verantwoording: de volledigheid van het plaatje. Of dit altijd even zinvol is, is nog maar de vraag. Zinvol of niet, wat er nog te vaak ontbreekt zijn de nodige strategieën om in deze informatiestroom orde en structuur te brengen. En de nodige kritische zin om het essentiële van het overbodige te onderscheiden.

Lessen leren studeren zullen hier ook de nodige vaardigheden moeten bijbrengen. Misschien zijn deze lessen zelfs niet voldoende en moet er een heus vak Mediageletterdheid in het (Vlaamse onderwijs) worden ingevoerd. Lees trouwens ook maar eens het artikel uit 1997 dat onder de cartoon verborgen zit.

14:40 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | |