2010.12.19

Over herhalen

Herhalen doe je om verschillende redenen:

  • Je controleert of je de leerstof begrijpt.
  • Je legt verbanden tussen de verschillende onderdelen. Zo zie je hoe alles in elkaar past.
  • Je frist zaken die je (bijna) vergeten was weer op.
  • Je versterkt hetgeen je al leerde.
  • Je spoort hiaten in jouw kennis op en werkt ze weg.

Er zijn ontelbaar veel manieren om te herhalen. Het minst effectief is het steeds weer herlezen van de leerstof. Het meest effectief is herhalen als je actief met de leerstof werkt, zodat ze betekenis voor je krijgt:

  • Je gebruikt het geleerde om een vraag te beantwoorden of om een probleem op te lossen dat je voordien nog niet onder de knie had.
  • Je bewerkt het geleerde tot een grafiek of een tabel.
  • Je vat de leerstof samen onder verschillende thema's en zet ze op steekkaarten.
  • Je bespreekt het geleerde met iemand anders.
  • Je legt verbanden tussen de verschillende delen van de leerstof. Je zoekt overeenkomsten en tegenstellingen.
  • Je onderzoekt verschillende theorieën.

De volgende tips helpen je bij het herhalen in functie van een test of examen:

  • Begin lang genoeg op voorhand te herhalen.
  • Stel een schema op. Verlies geen tijd met het steeds opnieuw te herschrijven.
  • Ga op zoek naar oude testen en examens. Probeer de vragen ervan te beantwoorden.
  • Zorg dat je de hoofdpunten van de leerstof, de belangrijkste voorbeelden en bewijzen op voorhand hebt gevonden. Op een examen kan je immers niet alles opschrijven.
  • Bereid je voor op vragen die verbanden leggen tussen verschillende onderdelen van de leerstof.
  • Bereid je voor op ongebruikelijke vragen of invalshoeken.
  • Herhaal liever kort en frequent in plaats van éénmalig en lang.

Bron

http://www.palgrave.com/skills4study/studyskills/exams/re...

16:20 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: herhalen, hoger onderwijs, secundair onderwijs | |

2010.12.12

Door me te concentreren brengen mijn inspanningen veel meer op

Concentratie: wat is dat eigenlijk? Als je geconcentreerd bent dan ben je alleen maar bezig met wat je aan het doen bent, met wat je hoort. Je hoort niet meer wat er rondom jou gebeurt, je zit aan niets anders te denken, je droomt niet over iets anders. Denk maar eens wat er met jou gebeurt als je een zeer spannend boek leest of een moeilijk videospelletje speelt.

De volgende dingen wijzen er meestal op dat je jouw concentratie kwijt bent:

  • Je begint te geeuwen.
  • Je denkt aan iets anders.
  • Je bent te lui om te noteren.
  • Je speelt met alles wat er op jouw bank te vinden is.
  • Je wordt zenuwachtig.
  • Je luistert niet naar degene die aan het woord is.
  • Je valt jouw buurman lastig.
  • Je zit te praten.
  • Je tekent.

Deze dingen kunnen het jou moeilijk maken om je te concentreren:

  • vermoeidheid
  • een luidruchtige omgeving
  • bepaalde soorten muziek
  • een idee dat door je hoofd gaat
  • een probleem waar je mee zit
  • hoofdpijn

Dit kan je helpen om je te concentreren:

  • Stel jezelf vragen over wat je aan het doen bent en beantwoord ze:
    • Waarover gaat het?
    • Wat moet ik precies doen?
  • Zoek uit wat er bij jou werkt:
    1. Zoek momenten uit waarop je wel geconcentreerd bent.
    2. Probeer te begrijpen hoe je je op dat moment voelt.
    3. Probeer te begrijpen op welke manier je er in slaagde je te concentreren.
    4. Probeer dat gevoel of die manier te herhalen.

Bron

http://www.keepschool.com

12:45 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: concentratie, hoger onderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs | |