2010.10.24

Het studieproces

hoe studeren.png

 

 

1: de leerstof doornemen

2: de leerstof opslaan in het korte termijn geheugen

3: herhalen

4: jezelf controleren

5: de leerstof opslaan in het langetermijngeheugen

6: de leerstof oproepen uit het langetermijngeheugen

7: de leerstof reproduceren op een toets of examen

20:05 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: studeren, studieaanpak, studieproces | |

2010.10.17

Studeren met dyslexie aan de universiteit Gent

Prof. Dr. Annemie Desoete maakte me attent op de documentaire ‘Studeren met dyslexie’ en bijbehorende brochure over dyslexie. Beiden kun je vinden op www.dyslexie.ugent.be. De documentaire duurt iets langer dan een half uur en brengt een positieve boodschap. Ze vertelt het verhaal van jonge professionals met dyslexie die hun studies aan de universiteit volbrachten en mooie carrières uitbouwden. Tegelijk krijg je een overzicht van het onderzoek rond dyslexie vandaag. Ik bekeek deze documentaire voor jullie en was vanaf het eerste moment geboeid. Dit komt omdat het een realistische documentaire geworden is zonder franjes en valse beloftes. Niet alleen de diversiteit aan theorieën passeert de revue, ook de diversiteit aan verschijningsvormen van dyslexie en mogelijke maatregelen wordt aangekaart. Speciale aandacht gaat terecht naar het creatieve en probleemoplossende denken van een aantal dyslectici. Op de website vind je ook de brochure die bij de DVD hoort. Deze gaat net iets verder dan de inhoud van de documentaire. Zo staat ze ook uitgebreid stil bij de comorbiditeit bij dyslexie en het zorgkader van het hoger onderwijs.

De documentaire en de bijhorende brochure zijn ongetwijfeld het beste dat de afgelopen jaren in Nederland en Vlaanderen over dyslexie is verschenen! Je kunt hieronder alvast de trailer bekijken.

2010.10.09

Hoe ouders kiezen

regionaal sociaaleconomisch overlegcomité kempen.pngWist je dat...

  • de toekomstrmogelijkheden die een studierichting biedt voor ouders de belangrijkste factor is bij de keuze van hun kind voor het secundair onderwijs?
  • de informatie over het secundair onderwijs die de ouders van de basisschool krijgen voor hen de belangrijkste informatiebron is die zij gebruiken bij de studiekeuze van hun kind voor het secundair onderwijs.

Deze en nog veel meer vaststellingen kun je lezen in een verslag van onderzoek dat werd uitgevoerd door de proeftuin Regionaal Expertisecentrum voor Talentontwikkeling in het Onderwijs. Deze proeftuin wordt aangestuurd vanuit het Regionaal Sociaaleconomisch OverlegComité uit de Kempen. In deze proeftuin is het gedachtengoed van de meervoudige intelligentie duidelijk aanwezig en worden vijf doelstellingen op lange termijn nagestreefd:

  • attitudeverandering ten opzicht van de studiekeuze bij leerlingen, ouders, leerkrachten en CLB medewerkers;
  • ontwikkelen, uitbreiden en uittesten van de portfoliogedachte in de vorm van het pakket Super Mega Knap!;
  • organiseren en onderhouden van netwerken tussen het BaO, SO en HO enerzijds en tussen onderwijs en bedrijfsleven anderzijds;
  • gerichte werving van scholen (BaO, SO en HO) en bedrijven in het kader van de regionale inbedding;
  • ondersteuning- en begeleidingsaanbod voor onderwijs en bedrijfsleven.

Aan het einde van dit onderzoek formuleert men enkele heel concrete aanbevelingen in verband met de studiekeuze bij de overgang naar het secundair onderwijs. Het volledige onderzoeksrapport kun je hier nalezen. In het kader van deze proeftuin werd er ook een brochure over schoolloopbegeleiding uitgewerkt: In de juiste richting. Net zoals het rapport kun je deze brochure gratis van het net halen.

Dit rapport en de aangehaalde brochure zijn verplichte literatuur voor iedereen die zich met de studiekeuze van leerlingen bezig houdt.

2010.10.02

KISS-dagen

katholieke universiteit leuven campus kortrijkOp 20 en 27 november 2010 organiseert de Katholieke Universiteit Leuven Campus Kortrijk zijn jaarlijkse KISS-dagen. KISS staat voor Kwalitatieve Informatie in verband met de Studiekeuze voor Studenten. Tijdens deze dagen kan de toekomstige student een eerste maal kennismaken met zowel de studierichtingen als de daaraan verbonden beroepsuitwegen. Tijdens korte, algemene sessies leert hij meer over de verschillende studiemogelijkheden binnen de huidige onderwijsstructuur, het studeren aan de hogeschool en universiteit en de toekomstmogelijkheden. Deze gerenommeerde dagen zijn inhoudelijk zeer sterk uitgewerkt. 

Meer informatie vind je op deze webpagina. Warm aanbevolen!

23:20 Gepost door Lieven Coppens in Schoolloopbaan, Secundair onderwijs | Permalink | Tags: hoger onderwijs, schoolverlaters, secundair onderwijs | |