2010.01.10

Het is niet mijn schuld dat ik slechte punten heb!

Jouw examens of proefwerken eind december waren allesbehalve schitterend. Hoe kun je de schuld op de leerkracht steken? Deze uitspraken kunnen je alvast helpen:

  • Er werden vragen gesteld over leerstof die we niet gekregen hebben...
  • Er werden vragen gesteld over leerstof waarvan de leerkracht gezegd had dat we ze niet moesten kennen...
  • Er werden vragen gesteld over leerstof die niet in het handboek stond...
  • De leerkracht had de leerstof onvoldoende of te moeilijk uitgelegd...
  • Er was te veel leerstof om op één namiddag te verwerken...
  • ...

Om jezelf ervan te overtuigen dat je er helemaal niets kunt aan doen, kunnen deze uitspraken jou wellicht helpen. Alleen bieden ze nauwelijks garantie dat je het met Pasen beter gaat doen! Je komt veel verder als je aan jezelf de volgende vragen stelt en er een eerlijk antwoord op geeft.

  • Wist ik welke leerstof ik moest kennen voor het examen... ? Heb ik daar tijdig naar geïnformeerd?
  • Waren mijn nota's wel in orde zodat ik de inhoud die de leerkracht naast het handboek vertelde ook kon leren... ?
  • Heb ik zowel de leerstof uit mijn handboek als de nota's geleerd... ?
  • Heb ik de leerkracht om bijkomende uitleg gevraagd toen ik iets niet begreep?
  • Ben ik op tijd begonnen met studeren. Of heb ik het studeren uitgesteld tot de dag voor het examen?
  • ...

Het is maar wat je ermee doet. Want als je het antwoord kent op enkele van deze vragen, zal het waarschijnlijk duidelijk worden dat je wel meer kon doen of dat je het anders had kunnen aanpakken.

17:37 Gepost door Lieven Coppens in Efficiënt leren en studeren in de basis- en middenschool | Permalink | Tags: examens, secundair onderwijs, slagen, middenschool, basisonderwijs, mislukken | |

De commentaren zijn gesloten.