2008.05.25

Over plannen en zelfdiscipline

Waarschijnlijk trap ik een open deur in, maar een studieplanning is maar zinvol als je bereid bent om jezelf de discipline op te leggen om je er aan te houden. Een goede planning is daarom ook steeds realistisch en concreet:

  • plan niet meer leerstof dan je op de voorziene tijd kunt verwerken. Houd onder andere rekening met de tips uit mijn bericht van 12 januari 2008.
  • plan concreet: dus niet "2 uur geschiedenis" maar wel de leerstof die je op dat moment wilt verwerken vb. "hoofdstuk over de renaissance". Dit laat je beter toe om te weten waar je staat: na "2 uur" studeren voor "geschiedenis" kan het zijn dat de hoeveelheid leerstof die je verwerkte zeer gering was, omdat je voor jezelf geen doel hebt gesteld. Als je in de voorziene tijd het "hoofdstuk over de renaissance" niet hebt kunnen verwerken, kun je beslissen het toch nog af te werken of tot de conclusie komen dat je te veel gepland had.

Alle zelfdiscipline in de wereld is immers niet opgewassen tegen de onmogelijkheid van een onrealistische planning.

18:45 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: plannen, discipline, zelfdiscipline, tijdsbeheer, secundair onderwijs, hoger onderwijs, organiseren | |

2008.05.18

Het verschil tussen horizontaal en verticaal leren

Soms maakt men bij het studeren de fout om enkel verticaal te leren. Hiermee bedoel ik dat men enkel de verschillende punten uit een hoofdstuk of thema leert.

vb. Geschiedenis: periode de Middeleeuwen. Men leert de verschillende onderwerpen die aan bod komen: economie, cultuur, politiek, sociaal, ...

Men kent dat hoofdstuk en thema dan wel heel goed, maar men heeft het dan nog niet geïntegreerd in een groter geheel. Hier komt dan het horizontaal leren om de hoek kijken: men legt verbanden binnen het geheel van de leerstof.

vb.  Geschiedenis: men geeft de evolutie van de economie weer vanaf de oudste tijden tot aan de Middeleeuwen.

Wie op deze manier leert, behoudt zijn overzicht op de leerstof en kan desgevallend beter antwoorden op vragen die peilen naar bepaalde inzichten. Het horizontale leren is trouwens een prima controlemiddel om tijdens het leren na te gaan of men het geheel van de leerstof nog altijd beheerst of moet herhalen.

14:21 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, hoger onderwijs, leertips, verticaal leren, horizontaal leren | |

2008.05.11

Tip voor het afleggen van een mondeling examen

Een mondeling examen is altijd beperkt in tijd. Daarom is het van belang om de docent er zo snel mogelijk van te overtuigen dat je de leerstof kent. Begin dus bij het antwoorden van een vraag altijd eerst met een opsomming van de onderdelen waarover je het zult hebben. Zo toon je dat je weet wat je op de vraag moet antwoorden en dat je de leerstof beheerst. Werk pas daarna de verschillende onderdelen van jouw antwoord uit.

Hieruit blijkt het belang van een goed schema of een goede structuur. Als je een goed schema gemaakt hebt met titels en ondertitels, dan weet je meteen wat je moet antwoorden: in principe kan elke titel een vraag opleveren. De ondertitels zijn dan de punten die je in je antwoord moet verduidelijken. Een goede structuur van de leerstof zorgt er immers voor dat je gericht kunt antwoorden: je antwoordt dan immers niet te veel, maar ook niet te weinig.

21:40 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: leertips, mondeling, structureren, schematiseren, secundair onderwijs, hoger onderwijs, examens | |

2008.05.04

Blok- en examentips

Vanaf 27 mei 2008 kunnen studenten weer terecht bij Teleblok, een initiatief van de Christelijke Mutualiteiten. Op hun website vind je alvast een aantal concrete blok- en examentips. Volg deze link: http://www.teleblok.be/tips.htm.

Bron

http://www.teleblok.be

22:43 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, teleblok, examens, hoger onderwijs, leertips | |