2008.05.25

Over plannen en zelfdiscipline

Waarschijnlijk trap ik een open deur in, maar een studieplanning is maar zinvol als je bereid bent om jezelf de discipline op te leggen om je er aan te houden. Een goede planning is daarom ook steeds realistisch en concreet:

  • plan niet meer leerstof dan je op de voorziene tijd kunt verwerken. Houd onder andere rekening met de tips uit mijn bericht van 12 januari 2008.
  • plan concreet: dus niet "2 uur geschiedenis" maar wel de leerstof die je op dat moment wilt verwerken vb. "hoofdstuk over de renaissance". Dit laat je beter toe om te weten waar je staat: na "2 uur" studeren voor "geschiedenis" kan het zijn dat de hoeveelheid leerstof die je verwerkte zeer gering was, omdat je voor jezelf geen doel hebt gesteld. Als je in de voorziene tijd het "hoofdstuk over de renaissance" niet hebt kunnen verwerken, kun je beslissen het toch nog af te werken of tot de conclusie komen dat je te veel gepland had.

Alle zelfdiscipline in de wereld is immers niet opgewassen tegen de onmogelijkheid van een onrealistische planning.

18:45 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: plannen, discipline, zelfdiscipline, tijdsbeheer, secundair onderwijs, hoger onderwijs, organiseren | |

De commentaren zijn gesloten.