2008.03.23

Omgaan met informatie - 1

Om projecten, eindwerken, verhandelingen en dergelijke te maken heb je informatie nodig. Onder andere door de komst van het Internet leven we in een maatschappij waarin ook de informatie niet meer aan de globalisering ontkomt. Mensen kunnen al deze informatie niet langer in zich opnemen, zelfs niet als het over één vakgebied gaat. Vandaag is het dan ook in veel gevallen belangrijker om te weten waar je de juiste informatie kunt vinden als je ze nodig hebt. Dit heeft geleid tot een nieuwe vaardigheid die kan aangeleerd worden en die men informatiegeletterdheid noemt. Dit begrip staat dan voor de vaardigheid waarbij men zich een weg baant door de informatie, deze kritisch bekijkt en de juiste gegevens er uit selecteert. Binnen deze informatiegeletterdheid kunnen we vier deelvaardigheden onderscheiden:

  • relevante informatie vinden:
    • voor jezelf weten wanneer je extra informatie nodig hebt
    • de beste bronnen raadplegen
    • juiste zoekstrategieën ontwikkelen
    • de kwaliteit van de informatie nagaan
    • ...
  • tijd efficiënt beheren:
    • gericht zoeken naar informatie
    • relevante bronnen consulteren en niet zonder meer betrouwen op de resultaten van de zoekrobots op het Internet
    • nagaan welke bronnen er in de bibliotheek aanwezig zijn en waar die te vinden zijn, zodat je ze onmiddellijk kunt raadplegen als je ze nodig hebt
    • basiswerken uit de biblioheek tijdig reserveren
    • ...
  • gedrukte bronnen effectief gebruiken
    • weten welke gedrukte informatie er over jouw onderwerp bestaat
    • weten welke basiswerken je zeker moet raadplegen
    • interbibliothecaire diensten kunnen gebruiken
    • ...
  • eigen vaardigheden voortdurend bijstellen
    • gericht leren zoeken op het Internet
    • alle informatiebronnen kritisch leren benaderen
    • ...

In de volgende bijdragen gaan we hier dieper op in.

Bron

http://studyskills.soton.ac.uk

12:07 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: informatiegeletterdheid, hoger onderwijs, secundair onderwijs, informatie opzoeken | |

De commentaren zijn gesloten.