2008.02.24

Over het geheugen - 4

Tips voor het 'bewaren' van informatie:

  • Het langetermijngeheugen heeft structuren en/of kaders nodig om later de informatie weer te kunnen oproepen. Het is dan ook belangrijk om losse feiten steeds in een zinvol geheel onder te brengen.
    Voorbeeld: organiseer een aantal geschiedkundige feiten rond een bepaalde periode, figuur of gebeurtenis.
  • Naargelang je de informatie grondiger verwerkt, zal je ze op een later tijdstip ook beter kunnen oproepen. Dit houdt in dat je de informatie met verschillende dingen in verband brengt.
    Voorbeeld: zoek de betekenis van een nieuw woord op in een woordenboek, gebruik het in een gesprek en gebruik het in een schrijfoefening.
  • Gebruik al jouw zintuigen om het opslaan en weer oproepen van informatie te bevorderen.
    Voorbeeld: Denk bij het woord 'mosterd' aan de kleur, de geur en de smaak ervan.
  • Gebruik een zin om de elementen uit een opsomming beter te onthouden, waarbij de eerste letter van elk woord een element vertegenwoordigt.
    Voorbeeld: Gebruik de zin 'Nooit Oorlog Zonder Wapens' om je de volgorde van de windstreken op een windroos te herinneren.
  • Soms kan het helpen om de dingen die je moet onthouden een nummer te geven of te tellen.
    Voorbeeld: Associeer de scheikundige elementen met hun nummer uit de periodieke tabel.
    Het tellen van de dingen die je moet onthouden is tegelijk ook een controlemiddel om na te gaan of jouw opsomming volledig is.
  • Meer complexe informatie deel je het beste op in kleinere, betekenisvolle groepjes.
    Voorbeeld: Een telefoonnummer herinner je beter als een groep van getallen (09 357 15 59) dan als een reeks van cijfers (0-9-3-5-7-1-5-5-9).

Bron

http://www.gsu.edu

17:39 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: geheugen, memoriseren, onthouden, secundair onderwijs, hoger onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.