2008.01.26

Tips bij het beantwoorden van examenvragen

Moeite met het beantwoorden van bepaalde examenvragen? Deze tips kunnen je helpen:

  • Wees alert voor vragen met een dubbele negatie!
  • Onderlijn dogmatische woorden zoals altijd, nooit, ... Stellingen waarin deze voorkomen zijn meestal fout omdat er maar weinig situaties in de wereld zijn daaraan tegemoet komen.
  • Wees voorzichtig bij vragen waarop je moet antwoorden met waar of niet waar: zeker als deze vragen twee verschillende stellingen omvatten:
    • Als er in de stelling en voorkomt, dan moeten beide stellingen waar zijn.
    • Als er in de stelling of voorkomt, dan moet slechts één van beide stellingen waar zijn.
  • Tips voor meerkeuzevragen:
    • Probeer de vraag eerst zelf te beantwoorden voor je de verschillende alternatieven leest.
    • Verwerp eerst de alternatieven die duidelijk niet juist zijn.
    • Bekijk elk alternatief als een vraag waarop je met waar of niet waar moet antwoorden.
    • Lees zeker alle alternatieven.

Bron

http://www.gsu.edu

23:42 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: examens, secundair onderwijs, hoger onderwijs, meerkeuzevragen | |

2008.01.20

Studiemethode uit de oude doos

hoe studeren

Dit vond ik tussen een tweedehandsboek dat ik kocht. Aan de rillijnen op de achterzijde is het duidelijk te zien dat het de bedoeling was deze kaart in vier te vouwen. De herkomst is mij onbekend.

22:59 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: vroeger | |

Examentips voor leerlingen met aandachts- en concentratieproblemen

Heb je problemen met aandacht en concentratie? Hebben deze problemen invloed op jouw resultaten voor de examens? Dan kunnen deze tips je misschien helpen:

  • Vraag of je jouw examens mag afleggen in een rustige en prikkelarme omgeving en niet in een grote studiezaal temidden van tientallen andere leerlingen.
  • Als je jouw examens in de klas moet afleggen, vraag dan om op een plaats te mogen zitten waar je het minst van al kans hebt om afgeleid te worden.
  • Luister zeer aandachtig naar de instructies van de leerkracht en lees altijd eerst de opdrachten en toelichtingen op het examenblad.
  • Bekijk eerst het volledige examen en bekijk welke soort vragen er gesteld worden (meerkeuzevragen, open vragen, ...). Schat in hoeveel tijd je aan elke vraag mag besteden. Hou hierbij steeds rekening met het aantal punten dat de vraag waard is. Voorzie altijd ook tijd om het examen na te lezen.
    • Begin te werken aan een gemakkelijke vraag. Markeer die antwoorden waarvan je niet echt zeker bent en kom er later op terug.
    • Het is belangrijk dat je bij open vragen eerst een lijstje maakt met de punten waarover je het wilt hebben. Dit lijstje hoeft niet lang of gedetailleerd te zijn.
    • Voorzie korte onderbrekingen als je daar nood aan hebt. Ga daarna onmiddellijk weer aan het werk. Het besef dat je na een vraag een korte pauze inlast, kan je helpen om geconcentreerd te blijven.

Bron

http://www.gsu.edu  

21:40 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, hoger onderwijs, aandacht, concentratie, examens, tijdsbeheer | |

2008.01.12

Een studieplanning opstellen

Wie in het hoger onderwijs les volgt, wordt verondersteld om zelfstandig zijn studieplanning op te stellen. Dat is voor iedereen niet even eenvoudig. Nochtans is een goede studieplanning het ideale middel om de stress te reduceren: je weet wat er op korte, middellange en lange termijn van je verwacht wordt en kunt op een verantwoorde manier ontspanningsmomenten inplannen en er dan van genieten in de wetenschap dat je alles goed geregeld hebt.

Eerst en vooral is het belangrijk dat je een overzicht maakt van alles wat er van je verwacht wordt. Dit kan in de volgende stappen:

  • Ga na wanneer je examens of tentamens hebt.
  • Bekijk hoeveel leerstof je moet verwerken.
  • Stel het aantal studie-uren vast die je zult nodig hebben. De onderstaande regels helpen je bij het opstellen van een realistische planning.
    • eenvoudige literatuur = 8 blz. per uur
    • gemiddelde literatuur = 5 blz. per uur
    • moeilijke literatuur = 3 blz. per uur
  • Verdeel de stof over weektaken.
  • Bedenk wat er naast studeren nog allemaal op het programma staat.
  • Verdeel de weektaken over de beschikbare dagen.

Als je over deze gegevens beschikt, heb je meteen ook een realistische studie-agenda opgesteld. Tegelijk zie je ook wanneer je extra ruimte hebt om iets in te halen dat wegviel door een onverwachte gebeurtenis. Op de website van de Rijksuniversiteit Groningen vind je hierover nog meer uitleg en een aantal praktische instrumenten in PDF-formaat die je kunnen helpen bij het opstellen van een langetermijnplan.

Bron

http://www.rug.nl

17:32 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: organiseren, plannen, hoger onderwijs, tijdsbeheer | |

2008.01.06

Hoe de huiswerkoorlog beëindigen?

Het is vaak niet eenvoudig om als ouder jouw kind te begeleiden bij het huiswerk. Zeker als het wat moeilijker gaat, kan dat ontaarden in een echte huiswerkoorlog.

Eén van de belangrijkste oorzaken van deze oorlog is het gebrek aan organisatievaardigheden bij de kinderen:

  • ze weten onvoldoende welk huiswerk ze hebben...
  • ze weten onvoldoende wat er van hen verwacht wordt...
  • ze weten onvoldoende welke handboeken, werkschriften en ander materiaal ze moeten meebrengen van school...

Je kunt dit als ouder oplossen door voor een huiswerkmaatje te zorgen. Dit kan een vriendje zijn, maar het is belangrijker dat de kinderen in dezelfde klas zitten zodat ze dezelfde huiswerkopdrachten en toetsen krijgen en dezelfde einddata. Zo'n huiswerkmaatje maakt het studeren gemakkelijker: het zorgt voor structuur, organisatie en feedback. Huiswerkmaatjes kunnen elkaar overhoren, elkaars werk controleren en eventuele onduidelijkheden in verband met het huiswerk uitklaren.

Bron

http://www.learningtips.com

12:38 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: huiswerk, huiswerkmaatje, basisonderwijs, huiswerkbegeleiding | |