2007.10.30

Minitest 1: Hoe goed kan ik mijn studiewerk organiseren en plannen?

Geef het passende antwoord: 

Zet een kruisje in de kolom die het beste weergeeft hoe jij met de dingen die hier beschreven staan, omgaat.

Bijna altijdSomsBijna nooit
1Stel jij per week een studie- en werkschema op?_________
2Stel jij een herhalingsschema voor de examens op?_________
3Voorzie je voor je begint tijd om al het nodige samen te zoeken?_________
4Ben je met al jouw werk tijdig klaar?_________
5Heb je een plaats waar je ongestoord kunt werken?_________
6Heb je tijd zowel voor studie als voor ontspanning?_________
7Werk je jouw taken af in de juiste volgorde (wat eerst moet klaar zijn eerst...)?_________
8Maak je een overzichtslijstje van de dingen die je moet doen?_________
9Heb je steekkaarten met daarop uittreksels uit boeken, verwijzingen naar pagina's enz.?_________
10Herlees je jouw werk voor je het afgeeft?_________

Tel jouw score op:

  • bijna altijd = 10
  • soms = 5
  • bijna nooit = 0

Interpreteer:

  • 70 tot 100: je bent goed georganiseerd en plant voldoende vooruit.
  • 40 tot 65: je kunt je nog beter organiseren. Neem je tijdsbesteding eens kritisch door.
  • 35 en lager: je bent weinig georganiseerd. Waarschijnlijk pak je de problemen aan zoals ze zich voordoen. Vaak is jouw werk niet af omdat je te veel op het laatste ogenblik werkt.

Bron

http://www.bilk.ac.uk/

22:20 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: hoger onderwijs, secundair onderwijs, organiseren, plannen, tijdsbeheer | |

2007.10.13

Leren leren in functie van het hoger onderwijs

De Université catholique de Louvain heeft de cd-rom Cosmos uitgegeven. Met deze cd-rom wil men leerlingen, die na het secundair onderwijs doorstromen naar het hoger onderwijs, op weg zetten om zo goed mogelijk te leren.

Drie thema's komen aan bod:

  • de studiemethode
  • het noteren
  • het voorbereiden van de examens

Deze thema's kunnen benaderd worden vanuit de meer literaire (école Galilée) of de meer wetenschappelijke (école Képler) richtingen. De opzet is eenvoudig: je treedt binnen in een virtuele campus en kunt daar een vijftal gebouwen bezoeken waar je, geholpen door een personage, één van de thema's verder kunt verkennen:

  • In de schoolhal, het café of de sandwichbar wordt er dieper ingegaan op studieproblemen.
  • In het auditorium kan je een korte les bijwonen over de kosmos en leer je intussen welke strategieën je kunt gebruiken om nota's te nemen.
  • In het informatiecentrum vind je technische fiches over drie belangrijke activiteiten die essentieel zijn voor het hoger onderwijs:
    • het nota nemen
    • het verwerken van een cursus
    • de voorbereiding op de examens

Eens je alle gebouwen hebt aangedaan en de daar aanwezige kennis hebt verwerkt, kan je je aanmelden bij het examencentrum. Aan de hand van een vijftal tests kan je nagaan of je de methode zoals ze op de cd-rom staat beheerst. Wie slaagt krijgt een virtueel getuigschrift. Tip: luister ook eens naar de commentaren die je hoort als je buiten op de campus rondloopt: je kunt er heel veel van opsteken!

De cd-rom kan je volledig zelfstandig doornemen. Hij kan echter ook gebruikt worden door een leerkracht die in de klas iets wil doen rond leren studeren. De cd-rom kost, verzendingskosten inbegrepen, € 12,- en kan verkregen worden via de website: http://www.ipm.ucl.ac.be/Cosmos/. Een tip voor de lessen Frans in het 6e jaar secundair? 

11:50 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, hoger onderwijs, noteren, examens, leertips, mislukken, leerstrategieen | |