2007.08.24

Tien manieren om jouw tijd slecht te gebruiken

Studenten hebben soms de indruk dat ze geen tijd genoeg krijgen om alles te doen wat ze moeten doen. Volgens Rodger Constandse is dat omdat ze hun tijd op een verkeerde manier gebruiken. In zijn e-book Ten Time Management Mistakes Special Report  zet hij de tien belangrijkste vergissingen op een rijtje:

  • Je probeert te veel dingen te onthouden in plaats van ze op te schrijven. Jouw geheugen is al snel overbelast.
  • Je hebt geen plan. Je doet de dingen naarmate je eraan denkt.
  • Je werkt zeer efficiënt aan iets wat eigenlijk niet moet gedaan worden.
  • Je besteedt te weinig tijd aan de topprioriteiten.
  • Je hebt jouw planning niet efficiënt opgesteld.
  • Je werkt is een slecht georganiseerde omgeving die je gemakkelijk afleidt.
  • Je probeert te veel te doen.
  • Je zegt altijd ja op een vraag, zonder er over na te denken.
  • Je beheert jouw inkomende informatie (e-mails, post, fax, informele gesprekken,... ) niet of nauwelijks.
  • Je verwart "bezig zijn" met "productief zijn".

Deze 10 fouten worden uitgebreid besproken in het gratis e-book. Voor elke fout wordt er een oplossing aangereikt. Je kan zelfs per e-mail een minicursus tijdsbeheer volgen.

Bron

http://www.TimeThoughts.com

19:35 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: plannen, secundair onderwijs, hoger onderwijs, tijdsbeheer | |

2007.08.18

Ken alles!

De Britse website Know it All bevat heel wat tips voor studenten. Ze werd gemaakt door de North West Learning Grid. Dit is een groep van negentien plaatselijke Britse onderwijsdeskundigen die samenwerkt om het leren te verbeteren en te ondersteunen door middel van de laatste nieuwe ICT-middelen. Hun hoofddoel is het verstrekken van elektronische leerinhouden.

Deze website draait rond vijf hoofdstukken:

  • Hoe leren we?
  • Herhaling van leerstof.
  • Examens afleggen.
  • Studievaardigheden.
  • Persoonlijke vaardigheden.

Het eerste hoofdstuk, How we learn, is een multimediapresentatie die je een inzicht geeft in de manier waarop we leren.

Het tweede hoofdstuk, Revision,  heeft het over het herhalen van de leerstof. Aan bod komen tips rond planning, herhalingstechnieken, het uitkiezen van leerstof die moet herhaald worden en dergelijke meer.

Het derde hoofdstuk, exams, heeft het ondermeer over examentechnieken, het analyseren van vragen en veelvoorkomende problemen bij het afleggen van examens.

Het vierde hoofdstuk, study skills, heeft het over verschillende vaardigheden. Aan bod komen de leesvaardigheden, het noteren, de schrijfvaardigheden, planning en de denkvaardigheden.

Het vijfde hoofdstuk, personal skills, gaat dieper in op persoonlijke vaardigheden zoals zelfvertrouwen, het hanteren van stress, geheugenvaardigheden en tips om niet zenuwachtig te zijn.

Bron

http://www.nwlg.org/pages/resources/knowitall/index.htm

17:56 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, hoger onderwijs, examens, herhalen, leesstrategieen, sq3r, noteren, samenvatten, plannen, tijdsbeheer, denkstrategieen, geheugen | |