2007.02.23

Opletten in de klas. Maar hoe?

Als je zelf nota's moet nemen in de klas, dan is het de bedoeling om alle belangrijke inhouden op te schrijven. Goede leerkrachten gebruiken technieken om duidelijk te maken wat belangrijk is. Enkele voorbeelden:

  • Stemgebruik: van stilte over fluisteren naar extra luid...
  • Bordgebruik: het opschrijven van kernwoorden, zinnen, hoofdideeën, verhelderende details...
  • Herhalingen: van letterlijke herhalingen tot gevarieerde uitleg: herhalen van kernideeën, samenvattingen aan het einde van de les, bij het begin van de les de essentie van de vorige keer herhalen...
  • Directe aanduidingen: "Dit is zeer belangrijk...", "Zorg dat je dit goed begrijpt...", "Dit kan moeilijk worden...", Luister goed...", "Dit is een examenvraag...", "Noteer dit...", ...
  • Vragen: een probleemstelling aan het begin van de les, om een discussie in de klas te starten, om na te gaan of je het begrijpt, ...
  • Voorbeelden: geven of vragen...
  • Demonstraties: presentaties, video, dramatechnieken, ...
  • Lichaamshouding en verschillende vinger-, hand- en armbewegingen...
  • Pauzes: dramatische of spanningsvolle pauzes voor of na een belangrijke uitspraak, spreeksnelheid, wachten tot wanneer hij de aandacht heeft van iedereen...
  • Humor: grappige anekdotes in verband met de lesinhoud, overdrijvingen, grapjes om een bepaalde gedachte te benadrukken...
  • Mimiek: het gebruiken van verschillende gelaatsuitdrukkingen, oogcontact, ...
  • Tijd: de tijd die aan een onderwerp besteed wordt is de maat voor de belangrijkheid ervan...

Bron

http://www.dvc.edu

22:15 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: concentratie, secundair onderwijs, hoger onderwijs, aandacht | |

De commentaren zijn gesloten.