2007.02.11

Hoe leid ik de betekenis van woorden af uit een tekst?

Studieteksten bevatten vaak moeilijke woorden. Soms kun je de betekenis ervan gewoon afleiden uit de tekst. Je kunt je dan de tijd besparen om ze op te zoeken in een woordenboek.

Door op de volgende dingen te letten, kun je de betekenis van sommige woorden in de tekst zelf terugvinden.

  • Grafische tekens:
    • Tekst tussen gedachtenstrepen: vb. Origami - een Japanse techniek om papier te vouwen - is leuk.
    • Tekst tussen haakjes: vb. Ecologie (de wetenschap van de omgeving), is een snel groeiende wetenschap.
    • Tekst tussen komma's: vb. Fibrine, elastische proteïnedraden, helpt bloed om te stollen.
  • Hulpwoorden en -zinnen:
    • "Het is te zeggen...": vb. Els was van streek; het is te zeggen: ze was erg gestoord door de uitlatingen van haar zus.
    • "Wordt genoemd...": vb. Een computerschijf die meer gegevens kan bevatten dan een gewonen diskette wordt een zip-drive genoemd.
  • Woorden en zinnen die het tegengestelde betekenen zoals "kan niet", "niet", "maar", "alhoewel", "anderzijds", ...: vb. Ouders die hun kinderen om het minste straffen, kun je niet tolerant noemen.
  • Eigen ervaring: vb. "Els bedekte haar oren tegen de kakafonie van geluiden..." Als je jouw oren bedekt, is dat meestal omdat er teveel lawaai is.
  • Zinnen voor of na een onbekend woord: vb. "Mozart gaf zijn eerste openbare voorstelling toen hij zes jaar was. Toen hij dertien was, had hij symfonieën en een operette geschreven, een opmerkelijke prestatie. Hij wordt terecht een wonderkind genoemd." Het woord "wonderkind" wordt hier verklaard door de "opmerkelijke prestatie" uit de vorige zin.
  • Sommige zinnen geven een voorbeeld: vb. "Kies een periodiek uit het volgende lijstje: Knack, Trends, Story..." Uit de namen die gegeven worden, kun je afleiden dat het over tijdschriften gaat.
  • Sommige zinnen gebruiken een woord dat je kent om een woord dat je niet kent uit te leggen: vb. Een formidabele vijand is een vijand die je moet vrezen.

Bron

http://www.dvc.edu

19:22 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: leesstrategieen, basisonderwijs, secundair onderwijs, hoger onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.