2007.01.03

Over leermotivatie

Motivatie is zeer belangrijk bij het leren. Sylvia Rimm, een Amerikaanse onderwijspsychologe vatte haar kennis hierover samen in enkele "wetten".

  • Kinderen zullen sneller gemotiveerd zijn om iets te bereiken als ze merken dat hun beide ouders op een positieve manier hetzelfde denken over de inspanningen die moeten geleverd worden en de resultaten die moeten behaald worden.
  • Kinderen leren het juiste gedrag veel gemakkelijker als ze een goed model hebben.
  • Hetgeen ouders over een kind zeggen terwijl het bij het gesprek aanwezig is, beïnvloedt het gedrag en  de zelfperceptie van dat kind op een zeer drastische manier.
  • Overdreven reacties van de ouders op succes of falen kan er toe leiden dat een kind ofwel een zeer sterke druk om te presteren voelt ofwel dat het bij falen enorm wanhopig en ontmoedigd wordt.
  • Kinderen ervaren meer spanning door aan hun werk te denken dan door het effectief te doen.
  • Kinderen ontwikkelen hun zelfbeeld terwijl ze zich ergens voor inspannen.
  • Kinderen ontwikkelen meer vertrouwen en een gevoel van beheersing als ze geleidelijk aan meer macht krijgen naargelang ze meer rijpheid en verantwoordelijkheidszin tonen.
  • Kinderen worden tegendraads als één volwassene zich samen met hem tegen de andere ouder of de leerkracht keert.
  • Volwassenen zouden confrontaties met kinderen moeten vermijden tenzij ze zeker zijn van het resultaat.
  • Kinderen zullen goed blijven presteren als ze het verband zien tussen hun leerproces en het bekomen resultaat.

Bron

www.enhancelearning.ca

21:54 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: motivatie, basisonderwijs, secundair onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.