2010.12.19

Over herhalen

Herhalen doe je om verschillende redenen:

  • Je controleert of je de leerstof begrijpt.
  • Je legt verbanden tussen de verschillende onderdelen. Zo zie je hoe alles in elkaar past.
  • Je frist zaken die je (bijna) vergeten was weer op.
  • Je versterkt hetgeen je al leerde.
  • Je spoort hiaten in jouw kennis op en werkt ze weg.

Er zijn ontelbaar veel manieren om te herhalen. Het minst effectief is het steeds weer herlezen van de leerstof. Het meest effectief is herhalen als je actief met de leerstof werkt, zodat ze betekenis voor je krijgt:

  • Je gebruikt het geleerde om een vraag te beantwoorden of om een probleem op te lossen dat je voordien nog niet onder de knie had.
  • Je bewerkt het geleerde tot een grafiek of een tabel.
  • Je vat de leerstof samen onder verschillende thema's en zet ze op steekkaarten.
  • Je bespreekt het geleerde met iemand anders.
  • Je legt verbanden tussen de verschillende delen van de leerstof. Je zoekt overeenkomsten en tegenstellingen.
  • Je onderzoekt verschillende theorieën.

De volgende tips helpen je bij het herhalen in functie van een test of examen:

  • Begin lang genoeg op voorhand te herhalen.
  • Stel een schema op. Verlies geen tijd met het steeds opnieuw te herschrijven.
  • Ga op zoek naar oude testen en examens. Probeer de vragen ervan te beantwoorden.
  • Zorg dat je de hoofdpunten van de leerstof, de belangrijkste voorbeelden en bewijzen op voorhand hebt gevonden. Op een examen kan je immers niet alles opschrijven.
  • Bereid je voor op vragen die verbanden leggen tussen verschillende onderdelen van de leerstof.
  • Bereid je voor op ongebruikelijke vragen of invalshoeken.
  • Herhaal liever kort en frequent in plaats van éénmalig en lang.

Bron

http://www.palgrave.com/skills4study/studyskills/exams/re...

16:20 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: herhalen, hoger onderwijs, secundair onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.