2006.11.11

Over het verband tussen spinnen, leren, en aandacht in de klas...

Doe eerst deze proef: Houd een trillende stemvork naast een spinnenweb. De spin zal komen kijken en onderzoeken wat haar web doet trillen. Als je dit verschillende keren na elkaar doet, dan leert de spin bij. Ze weet dat er geen vlieg in haar web hangt en verwaardigt zich niet meer om te komen kijken.

Dit kan je ook leren als je aandacht moet geven in de klas: concentreer je op het essentiële. Het voordeel? Je draagt veel meer mee van de les. De volgende tips willen je daarbij helpen:

  • Denk, op basis van de vorige les, na waarover de nieuwe les zal gaan. Heb je nog vragen over de voorgaande les, stel ze dan vooraf aan de leerkracht. Bereid ook een aantal vragen voor die je over de nieuwe stof zou kunnen stellen in de les.
  • Laat je zo weinig mogelijk afleiden. Zet je vooraan in de klas. Ga niet naast leerlingen zitten die vaak de les verstoren. Richt je aandacht op de leerkracht door actief te luisteren en nota's te nemen.
  • Breng jezelf in de stemming door een aandachtige houding en gezichtsexpressie. Lig niet ongeïnteresseerd op jouw stoel.
  • Verander regelmatig van houding. Zit niet versteend op jouw stoel. Door af en toe te bewegen bevorder je jouw bloedcirculatie. Daardoor wordt er meer zuurstof naar je hersenen gevoerd en blijf je beter aandachtig.
  • Stel een vraag, verzoek om verduidelijking of begin een dialoog met de leerkacht en de klas op momenten dat het kan.
  • Train jezelf om je niet te laten afleiden:
    • Leer jezelf om een aantal dingen te negeren, zoals iemand die binnenkomt in de klas, een deur die toeknalt, ...
    • Leg een rechtstreekse verbinding, een tunnel, tussen jezelf en de leerkracht:
      • Laat andere leerlingen kuchen of bewegen zonder dat je naar hen moet kijken.
      • Als je met iemand praat, richt dan al jouw aandacht op hem. Kijk hem aan en luister alleen naar wat hij zegt.
      • Als je merkt dat je toch afgeleid wordt, breng je dan weer bij de les door jezelf tot de orde te roepen.

Bron

http://www.studygs.net/classr.htm

12:44 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, hoger onderwijs, aandacht, concentratie | |

2006.11.06

Notities maken bij een tekst

Om een doorlopende tekst vlotter te kunnen studeren is het soms beter om er notities bij te maken. Deze vier stappen kunnen je daar bij helpen:

  • Stap 1: Lees de tekst cursorisch door maar toch aandachtig genoeg om hem te begrijpen. Neem nog geen notities, maar probeer het geheel te verstaan. Het is aanlokkelijk om het toch te doen, maar dat is niet zo efficiënt: wellicht schrijf je te veel informatie op en ben je aan het kopiëren zonder te begrijpen.
  • Stap 2: Lees de tekst opnieuw:
    • Zoek de hoofdgedachten van de tekst en de belangrijkste bijgedachten.
    • Leg het boek even weg.
    • Verwoord nu de hoofd- en bijgedachten. Als je de informatie in je eigen woorden weergeeft, ben je er actief bij betrokken.
  • Stap 3: Zet de informatie nu op papier zoals je ze verwoord hebt:
    • Schrijf deze informatie niet letterlijk over uit het boek.
    • Voeg details toe in de mate dat je ze nodig hebt om te begrijpen.
  • Stap 4: Herlees jouw notities en vergelijk ze met de tekst. Vraag je daarbij af of je echt alles begrijpt.

Bron

http://www.studygs.net/index.htm

20:23 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: samenvatten, noteren, structureren, secundair onderwijs, hoger onderwijs | |