2006.09.23

Tussenspel: over leerattitudes en de band met "het echte leven"

Toevallig - je weet wel, je tikt iets in in Google en laat je vangen door een titel van een website - kwam ik dit tegen: Things NOT to Learn in School. Lieven zou Lieven niet zijn als zijn nieuwsgierigheid niet onmiddellijk werd gewekt. Ik hou van ironie, sarcasme en cynisme, zie je. Wat ik las, wil ik jullie niet onthouden. Het gaat over een aantal misverstanden bij het schoolse leren. Deze konden niet uit deze weblog geweerd worden. Zie het als een tussenspel, maar dan wel een ernstig tussenspel, ook al zijn sommige dingen zeer herkenbaar!

  • 70% is meer dan genoeg. Misverstand nummer 1: 70% is niet genoeg. In geen enkele job zal men tevreden over jou zijn als je slechts in 70% van de gevallen je werk goed doet. Een chirurg mag geen 3 operaties op de 10 laten mislukken, een winkelier mag niet in 3 gevallen op de 10 te weinig wisselgeld teruggeven, een schilder mag je niet laten zitten met een kamer die slechts voor drie vierden geschilderd is (dat is 75%). Op school wordt 70% tot 75% gezien als voldoende. In het echte leven verwacht men van een werknemer dat hij alle antwoorden kent en altijd alles volledig afwerkt...
  • Toetsen en examens bestaan meestal uit meerkeuzevragen. In het dagelijkse leven wordt je zelden geconfronteerd met meerkeuzevragen: je krijgt zelden vier antwoordmogelijkheden voorgeschoteld waarvan er een zeker en vast  juist is. Nee, in het echte leven wordt je regelmatig geconfronteerd met een oneindig aantal mogelijke antwoorden waarvan er geen enkel het enige juiste is. Erger nog, soms heb je maar twee keuzemogelijkheden die allebei even slecht zijn. Daar komt nog bovenop dat de giscorrectie van het leven echt, duur en soms fataal is.
  • Je krijgt altijd nog een herexamen. Op school misschien wel, in het dagelijkse leven zelden. Ok, in het leven krijg je altijd een volgende kans, maar vaak nadat jouw mislukkig je zwaar werd aangerekend. Het is zelfs zo dat je sommige mislukkingen voor de rest van jouw leven zal meedragen. Je moet fouten mogen maken om te leren, dat is waar. Maar je moet beseffen dat fouten buiten de school gemaakt, vaak zwaar bestrafd worden.
  • Ze kunnen ons niet allemaal laten zakken. Toch wel. Geen enkele school kan zijn niveau zo verlagen dat er slechts een klein aantal leerlingen zakt. Elke werkgever stelt minimum eisen aan zijn werknemers: hij wil zijn product een minimale kwaliteit meegeven. Doet hij dit niet, dan zal zijn zaak snel op de fles gaan.
  • Je moet er bij horen. Als student kan je soms bewust minder gaan presteren omdat je erbij wilt horen en niet wil doorgaan als een "blokbeest". Ook dit is geen realistische attitude. Eens je werkt, zal er zelden iemand een promotie aan zich laten voorbijgaan om er bij te blijven horen.
  • Je moet enkel maar kennen wat er in de test gevraagd wordt. Je weet wel: "Wat moeten we kennen voor het examen?" is een vraag die je in de aanloop naar de examenperiode vaak hoort. Fout: een test is een steekproef van wat je weet. Je wordt verondersteld alles te kennen. Dat zal je snel genoeg merken.
  • Wees niet te slim. Iemand met goede mogelijkheden moet zich kunnen ontwikkelen. Te vaak nog wordt er gedaan of hoogbegaafdheid een luxeprobleem is waar er niets moet voor gebeuren. In tegendeel: de betere studenten zouden het zelfwaardegevoel van minder gemotiveerde en risicostudenten aantasten. Het is zeer de vraag of het onderwijs uit angst voor een te hoge uitval zijn niveau niet te veel naar beneden haalt waardoor de betere studenten geen voldoening meer beleven aan hun uitstekende resultaten. 
  • De leerkracht moet er maar voor zorgen dat ik het ken en kan. Dit is goedkoop zelfbedrog. Een goede leerkacht biedt je de mogelijkheid om te leren. Jij beslist zelf of je leert. Dit kan slechts als je actief leert. Een echte student...
    • ...gaat actief op zoek naar dingen die hij kan leren...
    • ... leert oneindig veel meer dan de leerstof die hij moet kennen voor het examen...
    • ... leert oneindig veel meer dan de leerstof die de leerkracht in zin hoofd kan stampen als hij gewoon passief in de klas zit...
    • ... gebruikt de leerkracht als een middel, als een bron van informatie...

We hebben tegenwoordig de mond vol van "levenslang leren". Dit wou ik gewoon even met jullie delen. Het stemt alleszins tot nadenken...

Bron

http://members.aol.com/darrwin/10lesson.htm#smart

12:31 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, basisonderwijs, attitudes | |

De commentaren zijn gesloten.