2006.08.19

Samenvattingen maken

Een samenvatting...

  • ... is een weergave in eigen woorden van wat essentieel is.
  • ... geeft een antwoord op de vraag: "Wat zegt de auteur hier eigenlijk?"
  • ... is het resultaat van het aandachtig "luisteren" naar de auteur.
  • ... blijft trouw aan de nadruk die de auteur legt op bepaalde feiten en aan zijn interpretatie.
  • ... is het niet oneens met en geeft geen kritiek op de overtuiging van de auteur.

Ze voegt dus geen dingen toe die niet in het werk van de auteur beschreven staan en geeft alles weer zoals het er staat. Ze blijft dus steeds neutraal en onpartijdig.

Tips om een paragraaf samen te vatten:

  • Lees de paragraaf tweemaal.
  • Zonder de kernzin af. Als deze de betekenis van de paragraaf nauwkeurig weergeeft, is dat de samenvatting.
  • Onderlijn belangrijke zinnen en zoek uit of er belangrijke verschillen of tegenstellingen zijn die de essentie van de paragraaf vormen.
  • Schrijf een eigen samenvatting die gebruik maakt van de kernzinnen en verschillen.

Tips om een eenvoudig artikel samen te vatten:

  • Vraag jezelf af waarom dit artikel geschreven is.
  • Vraag jezelf af voor welk publiek dit artikel geschreven is.
  • Kijk naar de invalshoek van de auteur. Heeft hij een speciale bedoeling of neemt  hij een bijzonder standpunt in?
  • Vergelijk de begin- en de eindparagrafen met elkaar.
  • Lees het artikel meer dan één keer.
  • Onderlijn sleutelwoorden en -zinnen of woorden en zinnen die verschillende keren herhaald worden.
  • Maak onderscheid tussen het hoofdthema en de ideeën die dit thema ondersteunen of dit thema herhalen of onder een andere vorm weergeven.
  • Maak een samenvatting van verschillende zinnen die het hoofdidee van de auteur ruim genoeg weergeeft om de inhoud van het artikel te omvatten.

Tips om een moeilijk artikel samen te vatten:

  • Lees het artikel eerst cursorisch: overloop de tussentitels en de eerste zinnen van alle paragrafen.
  • Zorg eerst dat je alle moeilijke begrippen begrijpt: gebruik daar voor een woordenboek of een lijst met vaktermen.
  • Vergelijk de begin- en eindparagrafen met elkaar.
  • Lees het artikel ten minste twee maal, liefst meer.
  • Zonder elk belangrijk idee af als je het tegenkomt in het artikel en geef het weer in een volledige zin.
  • Leg de stelling van het artikel vast in één zin.
  • Zorg dat je begrijpt hoe de ideeën in verhouding tot elkaar staan:
    • Vergelijkend?
    • Tegenstellend?
    • Oorzaak-gevolgrelatie?
    • Probleemoplossende patronen?
  • Schrijf jouw samenvatting door de redenering van de auteur uit jouw lijst van belangrijke ideeën te halen. Vestig de aandacht op relaties door gebruik te maken van woorden zoals:
    • niettemin
    • toch
    • desondanks
    • hoe dan ook
    • toch
    • echter
    • in tegenstelling tot

Bron

http://www.texas.edu

13:33 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: samenvatten, secundair onderwijs, hoger onderwijs, structureren | |