2010.11.27

Tijd beheren om er geen te verliezen

Hoe meer tijd je hebt, hoe meer je het gevoel hebt dat je hem niet doeltreffend gebruikt. Dat is normaal omdat jouw concentratie beïnvloed wordt door de tijd die je beschikbaar hebt. Daarom is het belangrijk om steeds een beperkte tijd te voorzien voor elke taak of opdracht, zelfs voor de meest banale. Je kan deze vier regels volgen bij het plannen van jouw werk:

  • Leg voor elke stap van jouw werk een einddatum vast die realistisch is.
  • Voorzie de mogelijkheid dat er onvoorziene omstandigheden zijn die jouw planning in de war sturen: anticipeer. Reserveer ongeveer anderhalf tot twee uur in de week om deze op te vangen.
  • Maak een lijstje volgense de belangrijkheid van de taken en geef voorrang aan wat het belangrijkst is. Let daarbij wel op dat je niet in een situatie terecht komt waarbij je de minder belangrijke taken niet meer kan doen.
  • Zorg voor afwisseling in moeilijkheidsgraad. Wissel wat je niet graag doet af met taken die je wel graag doet.

Anticipeer om actief te blijven. Anticiperen is rekening houden met wat er in de toekomst allemaal nog kan gebeuren om niet verrast te worden door onverwachte dingen. Je bereidt je voor en je weet wat je wil! Door te anticiperen kan je jouw tijd beter indelen en blijft er tijd over om je te ontspannen.

Toch moet je de tijd af en toe eens stilleggen:

  • Ontspan je om meer efficiënt te zijn. Hobby's zorgen er voor dat:
    • je spanning en stress kan afreageren.
    • je een goed humeur hebt.
    • je jouw hersenen op een andere manier gebruikt. Hoe meer je jouw hersenen op een andere manier gebruikt, hoe krachtiger ze worden.
  • Zorg voor voldoende slaap (8 tot 9 uren per nacht):
    • slaap neemt de vermoeidheid weg. Als je moe bent, is het moeilijk om je te concentreren en te leren.
    • slaap zorgt er voor dat de hersenen de opgedane kennis en informatie beter kunnen organiseren.

Bron

http://www.keepschool.com 

10:30 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: plannen, tijdsbeheer, basisonderwijs, secundair onderwijs, hoger onderwijs | |

De commentaren zijn gesloten.