2006.07.28

Projecten zijn goed voor de moraal

Een project kan verschillende vormen hebben:

  • Je maakt een taak.
  • Je schrijft een eindwerk.
  • Je leert een cursus.
  • ...

Een project is heel wat anders dan leren om te leren. Een project zorgt ervoor dat de motivatie in stand wordt gehouden.

  • Je stelt jezelf een doel dat je graag zou bereiken.
  • Je bent actief. Je zoekt naar middelen om jouw doel te bereiken.
  • Je hebt niet de indruk dat je voor niet werkt. Alle dingen die je doet, zelfs de onaangename, krijgen betekenis.

Wat heb je nu nodig om jouw projecten te realiseren?

  • Een aantal kwaliteiten: Welke kwaliteiten heb je al en welke zal je nodig hebben? Bijvoorbeeld:
    • gesprekken kunnen voeren
    • nauwkeurigheid
    • logica
    • uithoudingsvermogen
    • abstractievermogen
    • ...
  • Een aantal vaardigheden: Welke vaardigheden bezit je al en welke zal je nodig hebben? Bijvoorbeeld:
    • een cursus kunnen samenvatten
    • informatie kunnen opzoeken
    • informatie kunnen interpreteren
    • verbanden kunnen leggen
    • een verslag kunnen schrijven
    • ...

Waarom zou je jezelf doelen stellen?

  • Je geeft een richting aan jouw inspanningen en je werkt niet in het wilde weg.
  • Je werkt efficiënt.
  • Je lost problemen op.
  • Je kan jouw project opdelen in verschillende opeenvolgende tussenstappen. Op die manier blijft elk doel haalbaar en werk je aan de realisatie van het volledige project.
  • Je blijft gemotiveerd.
  • Je gaat vooruit.

Als je als doel formuleert, dan moet je wel op enkele dingen letten:

  • Het doel moet specifiek zijn: je moet precies weten wat je gaat doen.
  • Het doel moet meetbaar zijn: je moet objectief kunnen vaststellen of je het doel gehaald hebt.
  • Het doel moet aanvaardbaar zijn: je moet er voor zorgen dat jouw doel zinvol is, dat men het aanvaardt dat je het nastreeft.
  • Het doel moet realistisch zijn: je moet vooraf weten of je dat doel wel kan halen. Als het doel te hoog gegrepen is, dan leidt het alleen maar tot teleurstelling en moedeloosheid.
  • Het doel moet tijdsgebonden zijn: Je moet voor jezelf vastleggen wanneer je het doel wil behaald hebben. Een doel zonder een tijdslimiet is niet van die aard dat het problemen helpt oplossen.
  • Het doel moet uitdagend genoeg zijn: Te gemakkelijke doelen zijn net zoals te hoog gegrepen doelen niet motiverend. Te gemakkelijke doelen zetten je niet aan om inspanningen te leveren.

 

Bronnen:

http://www.keepschool.com + http://www.onderwijsachterstanden.nl

12:20 Gepost door Lieven Coppens in Leren studeren | Permalink | Tags: secundair onderwijs, hoger onderwijs, motivatie, leerdoel, leerproject | |

De commentaren zijn gesloten.