2013.12.15

Opsteker: Vlaamse leerkrachten doen het wel goed. Ja maar...

vlaamse leerkrachten toch bij de beste van de klas


Maar vergeet ook deze nuancering in dit artikel niet te lezen. Geen reden tot euforie dus:

Maar dit wil niet zeggen dat er geen probleem is, zegt Van Damme. 'Het rapport uit oktober was juist: Vlaanderen heeft wel degelijk redenen om zich zorgen te maken. Ten eerste scoren de opleidingen vooral slecht op pedagogie, maar dat drukken de OESO-cijfers niet uit. Ten tweede moet men werken aan het maatschappelijk aanzien. Ook al scoren de Vlaamse leraren internationaal goed, ze zijn in eigen land niet de beste van de klas. Ze scoren daar zelfs lager dan het gemiddelde van de hoog opgeleiden.

Kortom: de echte bollebozen willen zelden nog leraar worden, en dat is op termijn een probleem. 'Als de maatschappelijke waardering daalt, daalt het aantal leerkrachten', zegt Van Damme. 'En om dat tekort op te vangen, haalt men het niveau van de opleidingen omlaag. Zo komt Vlaanderen in een negatieve spiraal.'

11:12 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: lerarenopleiding | |

2013.12.08

Of de school een toekomst heeft?

Waarom moeten we dat kennen?' Een veelgestelde vraag van leerlingen, maar wat antwoord jij als leraar? Bert Smits is pedagoog, auteur, columnist voor Klasse en mede-bezieler van het 'Mysterie van Onderwijs'. Hij vindt dat je als leraar dan niet met je mond vol tanden mag staan. 'Jongeren van vandaag willen niet dat de leraar hun tijd verdoet. Lessen moeten nuttig, efficiënt en zinvol zijn.' Bert Smits legt uit hoe technologische ontwikkelingen als smartphones en Facebook een impact hebben op het leren van de generatie van morgen. Een lezing in de reeks Driemaal Woordwaarde over 'ambient awareness', jongerenwaarden, het belang van voortdurende feedback, de druk op de leraar en de impact van de 'golden circle' op hervormingen in het onderwijs. Deze lezing werd opgenomen op het Onderwijskundig Seminarie van het Ministerie van Onderwijs en Vorming.

19:46 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: feedback, leraar, leraar van morgen, leren, onderwijsvernieuwing, sociale media, spreekvaardigheid, spreken, technologie, tvklasse, waarden | |

2013.10.11

Over huiswerkbegeleiding thuis...

Afspraken maken, Bemoedigen en Controleren. Volgens dit ABC kunnen ouders het huiswerk van hun kinderen het best begeleiden. In de eerste aflevering van de nieuwe TVklasse-reeks Ziezo! zie je hoe dat moet.

Lees ook het volledige dossier over huiswerk!

21:33 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: huiswerk, huiswerkbegeleiding, ouders, tvklasse | |

2013.05.11

Zijsprong: over de kracht van concentratie

17:46 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: concentratie, executieve functies | |

2013.03.02

Over kennis

Kennis maakt je verdraagzamer.
Dingen die je niet kent,
jagen je angst aan.

Herman Brusselmans

18:02 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: citaat | |

2013.02.15

Over ons brein, ons leren en ons geheugen

In onderstaande lezing kun je een en ander leren over het functioneren van ons brein en de factoren die het leren en het geheugen beïnvloeden:

18:15 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, geheugen, hersenen, leraar24, leren, neurobiologie, neuropsychologie, ontwikkeling | |

2013.02.09

Breinbewust onderwijs | 4

12:00 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2013.02.02

Breinbewust onderwijs | 3

09:51 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2013.01.26

Breinbewust onderwijs | 2

12:00 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

2013.01.20

Breinbewust onderwijs | 1

Door wetenschappelijk onderzoek is er steeds meer bekend over de structuur en werking van onze hersenen en ons cognitief functioneren. Deze kennis wordt gebruikt bij het bedenken van nieuwe hersenvriendelijke onderwijsmethoden. Bij hersenvriendelijk leren -of breinvriendelijk leren- wordt het educatieve aanbod afgestemd op de manier waarop onze hersenen werken. Op de Nederlandse website Leraar24 vond ik hierover een dossier met bijbehorende filmpjes. Deze laat ik deze week en de komende weken hier verschijnen.

11:13 Gepost door Lieven Coppens in Algemene informatie | Permalink | Tags: denken, denkontwikkeling, hersenen, leraar24, ontwikkeling, neurobiologie, neuropsychologie, talenten, talentontwikkeling | |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende